سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سیرت

کمترین فاصله از
دشمنی تا دوستی، یک “لبخند”
از توقف تا پیشرفت، یک “حرکت”
از عداوت تا صمیمیت، یک “گذشت”
از شکست تا پیروزی، یک “شهامت”
از عقبگرد تا جهش، یک “جرأت”
از نفرت تا علاقه، یک “محبت”
از صلح تا جنگ، یک “جرقه”
از آزادی تا زندان، یک “غفلت”
و از جدایی تا پیوند، یک “قدم” است


نوشته شده در چهارشنبه 92/11/16ساعت 11:35 عصر توسط sareban نظرات ( ) | |

 ‏مدفوع اردک، باز و سایر مرغان شکارى به ندرت مورد استفاده قرار مى‏گیرند چرا که بسیار گرم هستند.
پشکل بز به خصوص بز کوهى براى بند آوردن هر نوع خونریرى مفید است.
اگر پشکل بز را بسوزانید حرارتش کاهش یابد و لطیف‏تر گردد و داروى داءالثعلب است/ داروى پوست انداختن است و علاج سخت شدن مفاصل./ اگر با سرکه یا آرد جو مخلوط کنید سفتى مفاصل را نرم کند./ اگر با مقدارى ادویه‏جات در علاج یرقان مفید است و خون حیض را روان سازد و نیز سختى سپرز را برطرف کند./ اگر آن را خشک کنند و بسایند و با کندر مخلوط کنند علاج خونریزى زهدان است/ پختن پشکل بز و بزکوهى با سرکه پادزهر حشرات و علاج مار گزیده است.
مدفوع کبوتر رنگ رخساره را صفا بخشد و داروى درد مفاصل است. و مخلوط آن با عسل و تخم کتان براى دمل و سوختگى مفید است.
مدفوع کبوتر و گنجشک براى سفیدى چشم مفید است.
 و مدفوع پرستو از همه مؤثرتر است.
مدفوع بزمچه از بین برنده لکه‏هاى سیاه صورت است.
پشکل گوسفند همراه سرکه، داروى برجستگى‏هاى روى پوست اعم از زگیل، میخچه و … است.
مخلوط پشکل گوسفند و بز با سرکه و موم و روغن گُل داروى سوختگى است.
سوخته پهن خر بازدارنده خونریزى است. و بو کردن پهن الاغ خون دماغ را بند آورد.
گذاشتن تازه گرماگرم سرگین گاو جهت ورم زخم‏هاى به وجود آمده از چاقو و امثال آن، قطع خون، برآمدگى زخم، درد مفاصل، رفع درد گزش جانوران گزنده/ مالیدن آن با آرد جو جهت جوش‏ها و با سرکه جهت ورم گرم، گزش زنبور، درد ورم زانو و با بابونه جهت تشنگى و با باقلا جهت ورم پستان/ مالیدن پخته شده آن در روغن زیتون و گذاشتن آن بر بدن تا خشک گردد جهت بیرون آوردن خار و امثال آن/ مالیدن آن به زیر ناف زنان براى خارج کردن جنین مرده و چون مدتى بگذرد باعث قتل جنین زنده مى‏شود و بر پشت زهار و تکیه‏گاه جهت رفع قولنج/
 مالیدن سرگین گاو ماده بر عرق‏النساء مفید است.
مدفوع مرغ خانگى داروى قولنج و پادزهر قارچ سمى است.
بخور مدفوع مرغ مردارخوار باعث سقط جنین مى‏شود.
سوزاندن سرگین گاو نر پشه را فرارى دهد.

نوشته شده در چهارشنبه 92/11/16ساعت 11:0 عصر توسط sareban نظرات ( ) | |

امروزه در اکثر سفره های ما ایرانیان، ماست همراه غذا مصرف می شود و متاسفانه مردمان امروزی مانند دیگر رسوم غلط متعارف، بدون آن که تدابیر مربوطه را رعایت نمایند و از خوب و بد بودن آن آگاه باشند، آن را مصرف می کنند و کودکان خود را
نیز به خوردن آن تشویق و آنان را نیز به این رویه اشتباه عادت می دهند و ناخواسته به مرور زمان بر بیماری ها و مشکلات خود و خانواده شان می افزایند و هرگز نمی فهمند که چوب ندانم کاری های خودشان را می خورند .

باید بدانیم که بهترین نحوه مصرف و خوردن ماست های مورد تایید نیز چگونه میباشد و در گذشته، قدما چگونه آن را مصرف می کردند.باید بدانید که خوردن ماست همراه با غذا توصیه نمی شود، چرا که خلطی که با خوردن ماست همراه غذاهای پختنی
مخصوصاً غذاهای گوشتی تولید می شود، خلط سالمی نمی باشد. ماست را در قدیم همراه غذا نمی خورند، بلکه به صورت میان وعده مصرف می شده است.داخل ماست لبوب مانند
گردو، کشمش، بادام زمینی، پسته و فندق را می ریختند و به صورت عصرانه یا چاشت به عنوان میان وعده میل می کردند. با این کار اولاً اثر بدی که ماست خورده شده با غذا، در تولید خلط سالم دارد از بین می رود (چرا که با یک فاصله از غذا مصرف
می گردد)، ثانیاً سردی ماست نیز گرفته می شود، برای بچه ها و سالمندان خوردن ماست با مصلحات توصیه می گردد.بچه ها امروزه معمولاً ماست را خیلی دوست دارند،لذا به جای دادن ماست همراه غذا به کودکان، توصیه می گردد ماست به همراه لبوب را به صورت میان وعده یا حتی در برخی مواقع آن را به عنوان غذا (بدون این که در کنار آن غذای پختنی دیگری مصرف شود) همراه با مقداری نان سنگک به کودک بدهید.
حتی می توان با مقداری دم کرده زعفران هم سردی ماست را بگیرید و هم آن را رنگی نمایید تا برای کودکان جذاب تر گردد. آب لبوی پخته شده نیز برای جذاب کردن رنگ
ماست پیشنهاد می شود.

تذکر:- خوردن ماست با سرکه (ترشیجات) یا آبلیمو در دراز مدت باعث لک های پوستی می شود.
- خوردن ماست با ماهی آن هم در یک شب زمستانی با توجه به این که هر دوی این مواد غذایی سرد هستند و طبیعت زمستان و شب نیز هر دو سرد می باشند، افراد را مخصوصاً سالمندان که طبیعت سنی آنان نیز سرد است در هنگام خواب (که آن هم دارای طبیعت سرد است)، مستعد یک سکته مغزی می کند و برگ دیگری به نام مرگ از
ناآگاهی های ما در دفتر روزگار ورق می خورد.

-خوردن ماست ودوغ درفصل سرما دو ضرر دارد:
1-ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن
 2-ضعف حافظه


اقلام و اغذیه‌های مضر و خطرناک

1-روغن نباتی
روغن‌های هیدروژنه جامد و روغن‌های نباتی مایع، سبب افزایش چربی، کلسترول و تری‌گلیسیرید شده و در عروق بدن و قلب رسوب کرده و پلاک چربی تشکیل می‌دهد. همچنین مواد رنگ بر و مواد نگهدارنده افزوده شده به این روغن‌ها، ترکیبات مضر و خطرناکی هستند.
گزارش‌های مکرر از کارخانه‌های تولید روغن، از آلودگی مخازن نگهداری روغن، به حیوانات موزی مثل موش و ...، همچنین استفاده از ماشین‌های حمل و نقل آلوده به مواد نفتی جهت حمل مواد اولیه روغن‌های مایع، خبر می‌دهند.
علی رغم تبلیغات زیاد کارخانه‌های سازنده و برخی از پزشکان، مصرف روغن‌های مایع نیز سبب افزایش کلسترول می‌گردد. همچنین کره گیاهی مارگارین، طی تحقیقات 10 ساله آمریکا، موجب رسوب چربی و کلسترول در عروق و تشکیل پلاک چربی در عروق کرونر قلبی و بیماری‌های قلبی نقش موثر داشته و از عوامل سکته قلبی به شمار می‌رود.
در برابر روغن‌های فوق، بهترین روغن‌ها، روغن کنجد، زیتون، روغن دنبه و انواع روغن‌های محلی می‌باشد.

2-نوشابه

نوشابه حاوی ماده نگهدارنده بنزوات سدیم که بسیار سمی و خطرناک و سرطان‌زاست، می‌باشد. طبق تحقیقات غیر رسمی، درصد این مواد در نوشابه‌ها از حد مجاز استاندارد، بالاتر است.
کافئین و مواد رنگی موجود در نوشابه، برای قلب بسیار مضر بوده و سبب بی‌قراری و نامنظمی ضربان قلب می‌گردد.
همچنین وجود گاز CO2 موجود در نوشابه، موجب شل شدن دریچه بین معده و مری شده و ایجاد رفلاکس می‌کند. در نتیجه محتویات معده که اسیدی هستند، وارد مری شده و ایجاد زخم در انتهای مری می‌کند. در نهایت ممکن است موجب بروز بیماری «بارِت» و در صورتی که درمان نشود، سبب بروز سرطان مری گردد. گاز CO2، خیلی سریع با مواد غذایی ترکیب شده و وارد بدن می‌گردد؛ گاز co2 در حقیقت همان گاز موجود در بازدم انسان می‌باشد و به اندازه‌ای برای بدن مضر است که در اسلام دمیدن بر غذا مکروه عنوان شده است. چه رسد به اینکه یک بطری از این گاز خورده شود.
اسید فسفریک موجود در نوشابه بر استخوان‌ها، مغز، و ماهیچه‌ها اثر می‌گذارد و مانع جذب کلسیم در این اندام‌ها می‌شود. اسید فسفریک با کلسیم استخوان‌ها رقابت کرده و کلسیم را از سطح استخوانی برداشت کرده وخود جای آن می‌نشیند و بدین ترتیب از طرفی سبب نرمی وپوکی استخوان شده و از طرفی رسوبات کلسیم وارد خون شده و ایجاد سنگ کلیه می‌کند. کاهش کلسیم در مغز موجب بروز احساس کسالت و رخوت می‌شود، همچنین کاهش کلسیم در ماهیچه‌ها موجب ضعف آن‌ها و در نتیجه ضعف جسمانی می‌گردد.
مواد قندی موجود در نوشابه برای دندان‌ها بسیار مضر می‌باشد، همچنین یک عدد نوشابه به اندازه شش بشقاب برنج چاق کننده است.
توصیه می‌شود به جای نوشیدنی‌های صنعتی از نوشیدنی‌های طبیعی مانند انواع شربت‌ها با‌ عسل (آب‌لیمو، عرق بهارنارنج، شاه‌توت، آلبالو و ...) و انواع دمکرده‌های گیاهی استفاده شود.

سالم‌ترین و پرخاصیت‌ترین نوشیدنی سنتی ایران شربت سرکه انگبین است.


3-سس مایونز
از آنجا که سرعت رشد میکروب در سس مایونز بسیار بالاست، این ماده حاوی مواد نگهدارنده (سربات پتاسیم وبنزوات سدیم) است که سرطان‌زا هستند. به تجربه ثابت شده است که در اقلام غذایی هیچ چیز به اندازه سس مایونز موجب صدمه به پوست صورت وجوش صورت نمی‌شود. همچنین استفاده طولانی مدت از سس مایونز موجب بروز سنگ‌های صفراوی، ناراحتی‌های کبدی، آلرژی، چرب شدن سریع پوست و مو، گرفتگی عروق می‌گردد.

به جای سس مایونز صنعتی می‌توان از سس سنتی زیر در تهیه انواع سالادها استفاده کرد:
مواد لازم: روغن زیتون (1 لیوان)، ارده (کمتر از نصف قاشق غذاخوری)، نخود پخته چرخ شده(6-7 قاشق غذخوری)، سیر (1 حبه)، آبلیوی طبیعی (نصف استکان)، نمک و فلفل به میزان دلخواه.
تمام مواد را با مخلوط کن، کاملا مخلوط کرده تا سس یکنواختی به دست بیاید.
(در صورتی که سس غلظت مناسبی نداشت می توان با افزودن نخود پخته و روغن آن را به غلظت مناسب رساند)
این سس نرم کننده دستگاه گوارش می باشد و چاق کننده نیست.

 

4-گوشت گاو و گوساله به مقدار زیاد
رسول خدا (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) فرموده‌اند: «روغن گاو (روغن حیوانی) شفا، شیرش دوا و گوشت آن بلاست (مایه مرض و بیماری)».
همچنین
بوعلی‌سینا، شانزده بیماری مهلک را به مصرف گوشت گاو و گوساله مرتبط می‌داند که اولین آن سرطان و دوم مالیخولیا (معادل اسکیزوفرنی امروز) وسوم بواسیر (هموروئید) می‌باشد.
گوشت گاو به شدت سودازاست، موجب افزایش غلظت خون شده و برای کبد بار سنگین دارد. سبب تیرگی پوست، حالت‌های عصبی وافسردگی، وسواس، واریس، بزرگ شدن طحال و ... می‌شود.

از بین گوشت ها بهترین گوشت برای مصرف گوشت گوسفند جوان می باشد که طبع آن گرم و تر است و معتدل می باشد. بهترین شیوه مصرف گوشت، آبگوشت است.

5-سوسیس و کالباس
رنگ قرمز این اقلام از تاج خروس است (بنا به شواهد عینی). مواد افزودنی بنزوات سدیم و نیترات به حد وفور به این اقلام افزوده می‌شود که بسیار مضر هستند.30 تا 60 درصد ترکیب سوسیس و کالباس متشکل از سیر است که خود سبب آکنه می‌شود. گوشت پایه آن‌ها (اگر گوشتی در کار باشد!)، گوشت گاو پیر و فاسد می‌باشد که مضرات آن پیشتر گفته شد. حتی باز بنا به شواهد عینی، از زایدات گوشت و گوشت‌های غیر قابل استفاده برای ساختن سوسیس و کالباس استفاده می‌شود.
برای جلوگیری از سیاه شدن این فرآورده‌ها از نیترات سدیم استفاده می‌شود که در بدن با گلوبین خون ترکیب شده و ماده‌ای به نام نیتروزامین ایجاد می‌کند و موجب بروز سرطان به خصوص در معده می‌شود.

با مصرف جوز در کتلت و کوکو، مزه این غذاها شبیه به مزه سوسیس، و با مصرف سیر و زیره مزه آن ها شبیه به مزه کالباس می شود.

6-پیتزا و همبرگر
خمیر پیتزا از آرد سفید صفر (فاقد سبوس و خاصیت) تهیه می‌گردد و برای معده سنگین و مضر است. همچنین پنیر پخته در طب سنتی بلغم‌زا و مضر شناخته شده است (در هیچ غذایی نباید از پنیر پخته شده استفاده کرد). در پیتزا از سوسیس و کالباس و روغن‌های سرخ کردنی استفاده شده که پیشتر مضراتشان ارائه شد.
همبرگر نیز از گوشت گاو تشکیل یافته که مضر است وسرخ کردن آن با روغنی که بارها سرخ شده است، ضریب سرطان‌زایی آن را بالا می برد.

پیتزا و همبرگر را می توان در منزل و به کمک مواد سالم تهیه کرد. می توان برای تهیه خمیر از آرد سبوس دار و همچنین از گوشت چرخ کرده گوسفندی استفاده کرد.

7-پفک و چیپس
در یک تحقیق علمی در کشور انگلستان مشخص شده است که درصد عقیمی و ناباروری در کودکانی که پفک به وفور مصرف می‌کنند، بالاتر از سایر کودکان است. پفک حاوی تارترازین (به عنوان ماده قرمز ونارنجی رنگ) است که سبب اختلالات رفتاری واضطراب و پرخاشگری وتندخویی و حالت‌های عصبی در اطفال می‌شود. بنا به شواهد عینی پنیر پفک، اغلب پنیر تلخ (پنیر فاسد وگندیده که تاریخ مصرف آن گذشته) است، زیرا ارزانتر از پنیر سالم می‌باشد. پفک چسبندگی فوق‌العاده به دندان‌ها دارد. به طوری که با هفت مرتبه مسواک زدن صحیح واصولی، باز هم ذرات پفک لابه‌لای دندان‌ها مشاهده می‌شود. پفک اشتهای طبیعی کودک را از بین می‌برد. با توجه به آمار بالای مصرف پفک، باید برای سلامتی نسل آینده شدیدا نگران بود.
اسیدهای چرب ترانس موجود در چیپس پس از حرارت دیدن مکرر تبدیل به ( fft (free fat acid شده که سرطانزا هستند. همچنین روغن‌های مورد استفاده در تهیه چیپس‌ها، روغن‌های سرد صنعتی می‌باشد.

به جای استفاده از تنقلات صنعتی می توان از تنقلات سالمی چون نخود و کشمش، انجیر، برنجک و گندم برشته، انواع مغزها (پسته، بادام، فندق، تخمه کدو)، انواع برگه ها (برگه هلو، برگه زرد آلو) استفاده کرد.

8-ماکارونی
ماکارونی با آرد سفید صفر (بدون سبوس) تهیه می‌شود که فاقد ارزش غذایی می‌باشد. ماکارونی حاوی گنوتن صنعتی (جهت خشک کردن رشته‌های ماکارونی) است که متاسفانه مقدار آن از حد مجاز بین‌المللی، بیشتر گزارش شده است. گنوتن صنعتی سرطان‌زا است و ایجاد یبوست و زخم‌های روده‌ای می‌کند.

9-برنج سفید
برنج سفید که پر مصرف‌ترین اقلام سفره ایرانی شده است، بسیار مضر است! برنج سودازاست وخون را به شدت غلیظ می‌کند. برنج یبوست‌زاست و یبوست مادر تمام بیماریهاست. برنج موجب بروز سُده یا انسداد در مجاری ادراری، کانال نخاعی، انسداد عروقی، ایجاد سنگ صفرا و سنگ کلیه می‌شود.
تا جایی که ممکن است مصرف برنج در طول هفته بایستی کم شود و
در زمان مصرف حتما با مصلح خود که زیره، شوید، سیاده‌دانه و شیر است، استفاده شود. برنج کته‌ای (پلو مانند لوبیا پلو، عدس پلو و ...) کم ضررتر از برنج سفید آبکش شده است. همچنین برنج ایرانی، کم ضر تر از برنج خارجی می‌باشد.

10-چای
چای به عنوان یک گیاه دارویی فوایدی دارد، اما کفه مضرات چای سنگین‌تر از فواید آن می‌باشد. کاربرد چای در درمان بیماری‌های چشمی است. چای سبب آریتمی قلبی، کم خونی، اختلالات گوارشی، چروکیدگی پوست صورت، ریزش مو و ایجاد سنگ کلیه (به دلیل وجود اگزالات) خواهد شد. چای به دلیل داشتن تئین (مخدر)، موجب اعتیاد و کاهش منیزیم موجود در خون و بروز سرطان می‌شود. چای به دلیل داشتن کافئین موجب فشار خون بالا، حرکت نامنظم ماهیچه‌های قلب، افزایش ترشح اسید معده، زایمان زودرس، افزایش قند خون و کاهش جذب آهن از رود‌ها می‌شود.
چای جاذب سموم محیط بوده و موجب لطافت و پاکیزگی هوا (مانند هوای شمال کشور) می‌شود. در نتیجه چای منشاء سموم موجود در هواست. در منابع طب سنتی به عنوان پست‌ترین دمکرده گیاهی معرفی شده است. چای سودازا وبلغم زاست.
بهتر است از به جای استفاده از چای از انواع دمکرده‌های ایرانی استفاده شود.

11-قند و شکر
قند وشکر در حقیقت تفاله باقیمانده چغندر و نیشکر هستند که تمام مواد مفید و ارزشمند را از آن گرفته‌اند وبه دام‌ها داده‌اند و تفاله آن را به انسان می‌دهند! شکر و قند سفید به دلیل استفاده از مواد رنگ‌ بر، برای کبد مضر هستند و شکر سبب به هم خوردن متابولیسم سلول‌های کبدی می‌شوند.
ساکاروز موجود در قند، در بروز بیماری‌های زیر تاثیر می‌گذارد: سرکوب سیستم ایمنی، افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش چربی، چاقی، دیابت، یبوست، سنگ کیسه صفرا و کلیه، آسم، آلرژی، میگرن و انواع سردردها، کیست تخمدان، افزایش هورمون استروژن در مردان، نازایی، پیروی زودرس.

به جای استفاده از قند و شکر می توان از انواع شیرینی های طبیعی از جمله عسل، کشمش، توت، انجیر و خرما استفاده کرد. همچنین می توانید به جای قند و شکر سفید شده از قند و شکر قهوه ای (قند و شکر تهیه شده از چغندر قند که هنوز به آن مواد رنگ بر نزده اند) استفاده کرد که خوشبختانه امروزه در بازار موجود است.

12- مرغ ماشینی
بنا به گزارشات مکرر، مرغ‌های ماشینی در شرایطی نگهداری می‌شوند که اصلا طبیعی نبوده و علاوه بر اینکه موجب کاهش کیفیت گوشت آن‌ها می‌گردد، کاملا به دور از قوانین اسلامی و عواطف انسانی می‌باشد:
آن‌ها از نور آفتاب و شرایط طبیعی که خداوند در اختیار تمام مخلوقات قرار داده، محروم هستند، با هورمون‌های رشد یا دانه‌های غنی شده، به سرعت رشد کاذب پیدا کرده و پروسه طبیعی رشد خود را طی نمی‌کنند. به مرغ‌ها، آنتی‌بیوتیک‌های متنوع ومتعددی خورانده می‌شود که سبب ایجاد مقاومت میکروبی در بدن انسان و بروز و شیوع عفونت‌های میکروبی در بدن فرد خواهد شد.
روش ذبح مکانیکی مرغ‌ها، سبب ترشح هورمون استرس در بافت‌های آنها شده که برای بدن انسان مصرف کننده، مضر است (تحقیق در کشور فرانسه). البته به نظر من این روش ذبح، اصلا روشی نیست که مد نظر اسلام باشد. اینکه با ملایمت و آرامش و گفتن بسم الله الرحمن الرحیم برای هر حیوان صورت گیرد. حیوانات زبان بسته با خشونت تمام توسط یک دستگاه ....
استفاده بیش از اندازه از مرغ‌های ماشینی موجب بلوغ زودرس نیز می‌شود.
گوشت مرغ (البته مرغ طبیعی) از لحاظ طب سنتی بلغم‌زاست و جایگاه چندانی در تغذیه طب سنتی ایرانیان ندارد.


نتیجه‌گیری:
در کل استفاده از اقلام تولید شده در کارخانه‌ها به دلیل اینکه حاوی انواع مواد نگهدارنده از جمله بنزوات سدیم، نیترات، سربات و ... می‌باشند، مضر و خطرناک است و قابلیت سرطان‌زایی را با خود به همراه دارند. بایستی حتی‌المقدور از مصرف آنها اجتناب شود که می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
انواع محصولات لبنی کارخانه‌ای (شیر، ماست، پنیر، کره، دوغ، بستنی)، انواع اقلام بسته‌بندی شده جهت مصرف در پخت غذا و نگهداری طولانی مدت آن‌ها (تن‌ها، کنسروها، کمپوت‌ها، رب گوجه، ماکارونی، روغن‌های جامد و مایع نباتی)، انواع ترشیجات کارخانه‌ای (سرکه، آبلیمو و آبغوره)، انواع تنقلات (شکلات، کاکائو، آب‌نبات، کیک، بیسکویت، چیپس، پفک، لواشک، آلوچه).





نوشته شده در چهارشنبه 92/11/16ساعت 10:48 عصر توسط sareban نظرات ( ) | |

دستورات تغذیه مخصوص هر مزاج

مزاج گرم و خشک: از هوای تازه و خنک استفاده کنند. در رژیم غذایی بیشتر از میوه و سبزی و کمتر گوشت استفاده کنند- مصرف آب و مایعات + چند قطره آب لیمو ترش تازه- حداقل 6-5 ساعت خواب شبانه- حداکثر 1 ساعت خواب پس از ناهار-( روزانه ) – فعالیت جسمی و ورزشی در هوای خنک صبح زود یا شب- به علت خشکی پوست می توانند بدن خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب کنند- از محیطهایی که دچار هیجان و خشم می شوند پرهیز کنند- پرهیز از غذاهای گرم و خشک و در صورت استفاده با مصلحان باشد- مصرف بیش از حد تخم مرغ ، سیر، پیاز، ادویه های تند و تیز، گوشت قرمز، بادمجان، موز، خربزه، آناناس، طالبی، انجیر، گردو، پسته، فندق، نارگیل، سیاهدانه، ریزه خواری، زیره، زنجبیل، دارچین، زعفران، آویشن، ارده و عسل، عسل

غذاهای مفید: انواع مرکبات، انار، شاتوت، خیار سبز، سیب کامل، گلابی، آلبالو، گیلاس، شفتالو، گوجه سبز، زرشک، هندوانه، کدو، سوپ جو، پاچه ی گوسفند همراه با آلو بخارا سبزی مانند کاهو- اسفناج، لیم ترش تازه، گریپ فوروت، سکنجبین، شیر خشت، خاکشیر، عناب، ترنجبین، تمرهندی، ترشی های طبیعی- رب انار- عرق کاسنی و شاطره مفید و بهترین نوشیدنی بای این افراد است.

مزاج گرم و خشک و استعداد بیماریها: صفرا اگر زیاد شود به سودا تبدیل می شود پس بهتر است غذاهای دریایی کمتر بخورند.

این افراد در صورت عدم رعایت دستورات غذایی استعداد زیادی برای ابتلا به بیماریهای اضطراب تنش فکری- اسهال خونی- التهاب کبد- لکه بینی در خانمها- افزایش خونریزی عادت ماهانه- در آقایان انزال زودرس، سرفه های خشک، بی خوابی، سوزش ادرار بدون علت- لاغری شدید- شوره سر ( به علت تعریق زیاد) و ... دارند.

دستورات غذایی مزاج گرم و تر:

استفاده از انواع میوه جات و سبزیجات، استفاده از گوشت و غذای دریایی، پیاده روی حتی المقدور صبح زود حدود 30 دقیقه- 7-6 ساعت خواب شبانه- زود خوابیدن و زود بیدار شدن- در تابستان نیم ساعت ساعت خواب روزانه برای آنها مفید است- استفاده از غذاهایی با فیبر بالا یا پر حجم مثل کاهو، اسفناج، گوجه فرنگی، خیار، حجامت یا فصد سالی 2 یا 3 بار برای آنها خیلی خوب است- بهتر است در فصل بهار و تابستان انجام شود- کم خوری- غذای کم کالری بخورند- مانند سالاد قبل از غذا تا اشتهای زیاد آن ها مهار شود ( کم کالری و پر حجم )

کلاً مصلح غذاهای گرم، آبلیمو و آبغوره است و مصلح غذاهای سرد عسل است. مصلح سوپ جو، فلفل است.

برخی از پرهیزهای مزاج گرم و تر:

صرف بیش از حد ادویه جات تند- غذاهای شور- ( خیارشور) گوشت زیاد- غذاهای نشاسته ای – چرب- تخم مرغ- خرما- کشمش- انبه- بادام- پسته- موز- فندق- آناناس- انجیر- انگور- سیر- بادمجان- گوشت گوسفند و ...  

در صورت نیاز و ضرورت کم و با مصلحات مصرف شود.

غذاهای مفید:

نوشیدن آب خنک + آب لیمو ترش تازه، آب زرشک، کاهو، خیار، سیب کامل، انار، نارنگی، پرتقال، گلابی، نارنج، تمرهندی، لیمو شیرین، آلو بخارا و ...

مزاج گرم و تر و استعداد بیماریها:

 این افراد در صورت عدم رعایت دستورات بیشتری برای بروز بیماریهایی مانند سردرد- یرخوابی- ادرار خونی- خستگی- تپش قلب- چاقی و ... می شوند.  

دستورات غذایی مزاج سرد و تر:

روزی دو وهده غذا- زیرا توانایی هضم دستگاه گوارش آنها کم است. ورزش و فعالیت جسمی مرتب- راه رفتن نیم ساعت قبل از صبحانه و ربع تا نیم ساعت بعد از شام- حداقل 8 ساعت خواب مناسب لازم دارند- شب زود بخوابند و قبل از طلوع آفتاب بیدار شوند تا از ایجاد بلغم اضافی جلوگیری شود- خواب روز توصیه نمی شود- از هوای محیط مرطوب و خواب و استراحت بیش از اندازه که موجب سردی و تری می شود باید پرهیز کنند- پوشیدن لباس مناسب – گرمای کافی در هوای مرطوب، حمام گرم و خشک یا سونای برای رفع بلغم مفید است- خوابیدن در طی روز و یک ساعت قبل از غروب برای اینها مضر است موجب افزایش بلغم و سنگینی سر و التهاب سینوسها و کند شدن رفتارهای مغزی می شود.

برخی از پرهیزهای مزاج سرد و تر:

پرخوری- مصرف غذاها بدون مصلح- ( لبنیات بدون مصلح ) ترشی ها- سرکه- برنج- عدس- سیب زمینی- سوپ جو- میوه های ترش و کال سوداست- هندوانه- خیار اگر خواستند بخورند با پوست باشد- گوجه فرنگی- گوشت گاو- قارچ- در صورت ضرورت حتماً با مصلحات مصرف شود. آب یخ- نوشابه های گازدار

غذاهای مفید:

گوشت شتر- بره- بوقلمون- کبوتر- مرغ محلی- میوه هیا رسیده و شیرین مانند سیب کامل- طالبی- به- نارگیل- گلابی- ادویه جات و هل- دارچین- زنجبیل- زعفران- فلفل سیاه و قرمز- آویشن- رازیانه- سیر- شلغم- هویج- سبزی های گرم: ریحان- جعفری- نعنا- تره- مرزه- ترخون- نوشیدنی گرمی بخش: دم کرده دارچین- زنجبیل- اسطوخودس- گل گاو زبان- بذرهای ملین مانند: خاکشیر- تخم ریحان- خشکبار: بادام- گردو- فندق- پسته- کنجد- ارده و عسل- شیره و خرما- در صورت استفاده از برنج و حبوبات از ادویه گرم مانند زیره سیاه و سبز- زنجبیل- دارچین- هل و زردچوبه استفاده شود. پودر سیر+ ماست هفته ای دو بار نه هر روز

مزاج سرد و تر و استعداد بیماریهای آنها:

صرع سرد- سردرد- سینوزیت- آسم- عطسه و سرفه- التهاب و بزرگ شدن لوزه ها- ضعف هضم- شب ادراری- دردهای مفاصل- ترشحات رقیق رحمی در خانمها- بی نظمی در قائدگی- کم خونی

دستورات غذایی مزاج سر و خشک:

 این افراد دارای پوست خشم بوده و باید پوست خود را با روغن های گرم مانند زیتون و نرم کننده و کنجد چرب کنند. روغن بادام تلخ و سیاهدانه بیشتر برای کاهش درد بکار می رود کمر درد یا درد یا درد عادت ماهیانه.

15-10 دقیقه پیاده روی بعد از شام برای آنها مفید است. از مایعاتی مانند آب هویج- آب سیب- و مایعات+ چند قطره آب لیمو ترش استفاده کنند- حمام باآب ولرم و ماساژ بدن با روغنهای گرم مفید است- هر 12 ساعت بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب کنند- مسافرت به مناطق مرطوب و معتدل- حداقل 6-5 ساعت خواب شب- خوابیدن در طی روز مضر است- از هوای بد و خشک مثل پاییز و محیطهای سرد و خشک و فعالیتهای که موجب افزایش سردی و خشکی شود و مانند فعالیت در محیط های سرد و خشک مثل سردخانه ها خودداری کنند- از بی خوابی خودداری نمایند.

افسردگی و غم و تنهایی و استفاده مداوم از رایانه، تماشا کردن زیاد تلویزیون، فیلمهای مبتذل و صحنه های مبتذل و کارهای خلاف شرع، سودا است و سودا را افزایش می دهد-

برخی از پرهیزهای مزاج سرد و خشک:

مصرف بیش از حد و بودن مصلح لبنیات- بادمجان- مصلح بادمجان کشک است- غذاهای نمک سود غذاهای شور- نمک- ماهی دودی- ماهی شور- خیارشور- پنیر شور- گوشت گاو و گوساله و حیوانات پیر- غذاهای مانده و فریز شده- کاهو مصلح سرکه انگبین- ماهی + گردو- ترشی + سیاه دانه- سرکه – تمرهندی- آبغوره و آبلیمو در حد کم مجازات – سیب زمینی- گوجه فرنگی- درت- میوه های ترش مثل آلو ترش- انارترش- تمشک- پرتقال- گریپ فوروت- در صورت استفاده از میوه های دارای مزاج سرد بعد از مصرف می توانند 2-1 ق غ عسل مصرف نمایند-

غذاهای مفید برای مزاج سرد و خشک:

گوشت بره- شتر- کبوتر- گنجشک- سار- مرغ محلی- تخم مرغ عسلی- سیب با پوست و دانه گلابی- طالبی- به- انگور- آب نارگیل- در صورت مصرف برنج حتماً از زیره سیاه و زعفران یا به صورت شوید پلو باشد- سبزی های گرم مانند نعنا ریحان ترخون جعفری تره ساقه کرفس شلغم عسل کشمش انجییر خرما هل دارچین زنجبیل و ...

استفاده از بذرهای ملین مانند خاکشیر- تخم ریحان – قدومه شیرازی به سالاد فصل + مقداری جوانه گندم – فرنی بادام- نخودآب- ارده عسل- ارده + شیره خرما- انگور- پسته- گردو- فندق- نان سنگک کنجدی با کره محلی- قندهای مرکب معمولاً تاثیری روی دیابت ندارند- قندهای ساده اثر می گذارند.

مربای به- بالنگ- شقاقل

مزاج سرد و خشک و استعداد بیماریها:

افراد سوداوی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات گفته شده استعداد بیشتری برای بروز بیماریهای زیر دارند: بی خوابی در آنها شایع است. گرفتگی رگهای قلبی- گرفتگی رگها در اندامهای مختلف بدن- لخته شدن خون- نفخ روده و معده نه به اندازه بلغمی ها- درد معده- سوزش معده- خشکی پوست- ترک پوست مخصوصاً ناحیه ی پاشنه پا- افسردگی- پسوریا و سپس اداء الصوف- بیماریهای روانی ( مالیخولیایی خندان)- اسکیزوفرنی ترک سودا و صفرا- بزرگی طحال ( رسوب سودا بیشتر در طحال است ) .


نوشته شده در چهارشنبه 92/11/16ساعت 10:46 عصر توسط sareban نظرات ( ) | |

از آموزه های دینی به دست می آید آمیزش و همبستری برای بچه دار شدن در زمان ‏هاى ذیل مستحب است:

شب دوشنبه: که در پی آن فرزند حافظ کتاب خدا و راضی به آنچه خداوند برایش مقدر کرده ، می شود، (1)

شب سه شنبه : که در اثر آن بعد از سعادت اسلام ، شهادت روزی اومی شود ، خداوند او را با مشرکان عذاب نمی کند ، دهانش خوشبو، دلش رحیم و جوانمرد خواهد بود ، زبانش از دروغ ، غیبت وتهمت و پاک باک می ماند.(2)

شب پنج شنبه : که در پی آن حاکمی از حکما و با عالمی از علما خواهد شد.(3)

روز پنج شنبه هنگام زوال : که در پی آن شیطان به او نزدیک نخواهد شد تا پیر گردد و سلامتی دین و دنیا روزی اش خواهد بود.(4)

شب جمعه : که در پی آن بچه خطیب و سخنگو خواهد شد.(4)

روز جمعه موقع عصر : که آن فرزند از دانایان مشهور خواهد شد.(5)

شب جمعه بعد از نماز عشا : امید است آن فرزند از ابدال ( شبیه به والدین ) باشد.(6)

نیز توصیه شده از نزدیکی کردن در شب های چهارشنبه و شب اول، وسط و آخر ماه قمری و نیز شب های ماه گرفتگی و طوفان های شدید پرهیز کنند.

موارد مکروهی نیز وجود دارد که بهتر است از آن ها پرهیز گردد:

1- جماع در شب و روزی که ماه و خورشید گرفته است.

2- هنگام غروب خورشید.

3- هنگام طلوع فجر تا طلوع آفتاب.

4- شب اول ماه غیر از ماه رمضان.

5- در شب آخر ماه.

6- جماع بعد از احتلام در خواب.

7- جماع در اتاقی که بچه‏ای وجود داشته باشد.

8- نگاه کردن به عورت زن هنگام جماع.

9- جماع به صورت عریان.

10- جماع رو به قبله و پشت به قبله.

11- جماع بدون وضو یا غسل.

12- هنگامی که شکم پر است.

13- جماع در جایی که کودکی باشد که به آن ها نگاه کند یا سر و صدای آن ها را بشنود، هر چند چیزی متوجه نشود.

14- جماع در فرصت بین اذان و اقامه نماز که مخصوص اعمال عبادی است.

15- جماع در شب عید فطر.

16- جماع در شب عید قربان.




درمان سنگ کلیه

درمانهای دارویی ذکر شده در کتب طب سنتی بسیار متنوع و بر اساس انواع سنگها و مزاج بیمار متفاوتند. درمانهایی که در ادامه به آنها اشاره می شود؛ درمانهایی هستند که ساده و قابل اجرا بوده؛ در عین حال بر روی اکثر سنگها مؤثر هستند.

- سیاهدانه-عسل: 100گرم سیاهدانه را آسیاب کنید و بلافاصله با یک کیلو عسل مخلوط کنید و 3-2 ماه روزی 3 قاشق چایخوری از آن میل کنید. این ترکیب فوق العاده، یک سنگ شکن قوی برای سنگ های کلیوی و صفراوی است؛ رگ های بسته قلبی را باز می کند؛ فشار خون را تنظیم می کند و ….

- پوسته درونی سنگدان مرغ(یا سایر پرندگان): این پوسته زرد رنگ را تمیز کرده، شسته، خشک و آسیاب کنید و روزی 2 بار و هر بار نصف قاشق چایخوری از آن را میل کنید. البته به علت تلخی این دارو، بهتر است آن را با کمی عسل مخلوط کرده خمیر نسبتا سفتی بسازید و این خمیر را در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. حالا به راحتی می توانید از این خمیر قرص هایی تهیه نموده و میل کنید. راه مناسب دیگر، ریختن این پودر در کپسول است. ممکن است اطرافیان نسبت به غیربهداشتی بودن این ترکیب به شما هشدار بدهند امّا می توانید مطمئن باشید که با مصرف این داروی سنگ شکن قوی دچار هیچ مشکلی نخواهید شد.

- تراشه پوست خربزه: قبل از استفاده از خربزه، آن را بشویید و پوست روی آن( که دارای طرح و خط است) را نازک بتراشید( مثل تراشیدن پوست هویج). این تراشه ها را خشک و آسیاب کرده روزی 2 یا 3 بار و هر بار نصف قاشق چایخوری از آن را با کمی عسل مصرف کنید.

- تخم خربزه: تخم خربزه و صیفی جات مشابه مثل گرمک و طالبی را دور نریزید. آنها را جمع کنید و روزی یک یا دو قاشق غذاخوری از آنها را به صورت خام، آرام آرام بجوید تا شیره آنها کاملا کشیده شود؛ سپس تفاله را بیرون بریزید.

- خاکستر سوزانده کلم قمری: روزی 2 یا 3 بار و هر بار نصف قاشق چایخوری از آن را  با کمی عسل میل کنید.

- خاکستر چوب انگور: می توانید آن را مشابه خاکستر کلم قمری مصرف کنید. راه بهتر این است که چوب درخت انگور( که هر قدر پیرتر و کلفت تر باشد اثر بهتری خواهد داشت) را روی حرارت بگیرید تا سرخ شود؛ سپس آن را در ظرف آبی فرو ببرید و این کار را چند بار تکرار کنید؛ سپس این آب را به تدریج مصرف کنید که یکی از بهترین داروهای سنگ شکن است. آب برگ انگور و اشک درخت انگور هم از خاصیت سنگ شکنی مناسبی برخوردارند.

- قطعه ای هندوانه را با پوست و تخمه های آن خرد کرده، مدتی آرام بجوشانید تا آب آن غلیظ شود و آن را صاف کنید. به این آب صاف کرده کمی سرکه بیافزایید و به تدریج مصرف کنید.

- ترب سیاه: مصرف ترب سیاه به اشکال گوناگون در درمان سنگ های کلیوی بسیار مفید است. یک راه ساده آن است که ترب سیاه را(ترجیحاً با برگ و پوست و ریشه) آبگیری کنیم و روزی 2-1 استکان مصرف کنیم. امّا با توجّه به طعم نامطلوب، ایجاد نفخ شدید و مسایلی از این دست بهتر است آب ترب را کاملاً با عسل شیرین کنیم که البته این روش هم در بسیاری از موارد نمی تواند مشکل را حل کند و لذا خیلی ها از خیر مصرف این داروی مفید می گذرند. امّا مرحوم دکتر عبدالله احمدیه، برای مصرف ترب سیاه راه مناسبی را پیشنهاد کرده اند که به نظر می رسد برای عموم بیماران قابل انجام باشد: «ترب سیاه را به ورقه های نازک برش داده دو طرف هر ورقه را کمی عسل بمالید(مثل مالیدن کره روی نان)؛ سپس این ورقه ها را در سبدی قرار دهید تا این عسل ها کم کم به درون ظرفی که در زیر سبد قرار می دهید بچکند. عسلی که به این ترتیب جمع می شود ضمن دارا بودن عصاره ترب سیاه، برای مصرف کننده هم مشکل چندانی ایجاد نمی کند.»

- سایر داروها:

داروهای ذیل؛ داروهایی ساده و در دسترس هستند که در دفع سنگهای کلیوی مؤثر هستند که یکی یا تعدادی از آنها را با هم و به روشهای گوناگون مثل جوشاندن یا دم کردن می توانید استفاده کنید:

داروهای خنک: کاکل ذرّت، دم گیلاس و آلبالو، خارخسک، خارشتر، تخم کاسنی، عنّاب، بنفشه، تخم هندوانه، پوست هندوانه، تخم کاهو، کاکنج(عروسک پشت پرده) و ….

داروهای گرم: تخم رازیانه، پونه، پرسیاوشان، تخم کرفس، بادرنجبویه، تخم خربزه، افتیمون، گزنه، سداب، بنصر و ….

دو نسخه برای افرادی که غذاهای خنکی به آنها می سازد:

-   (خارشتر، یک قاشق مربّاخوری) + (دم گیلاس یا کاکل ذرّت، یک قاشق غذاخوری) + (تخم خربزه، یک قاشق مربّاخوری):

-   (خارشتر، یک قاشق مربّاخوری) + (خارخسک یا تخم هندوانه، یک قاشق مربّاخوری) + (تخم خربزه یا تخم کرفس یک قاشق مربّاخوری): به همان شیوه فوق مصرف شود.

دو نسخه برای افرادی که غذاهای گرمی به آنها می سازد:

-   (گزنه یا پونه، یک قاشق غذاخوری) + (تخم خربزه یا تخم کرفس، یک قاشق مربّاخوری) + (خارشتر یا خارخسک، یک قاشق مربّاخوری)

-   (بادرنجبویه یک قاشق غذاخوری یا تخم رازیانه، یک قاشق مربّاخوری) + (تخم خربزه یا تخم کرفس، یک قاشق مربّاخوری) + (دم گیلاس یا کاکل ذرّت، یک قاشق غذاخوری)

روش آماده سازی داروها: همه داروهای هر فرمول را با هم و با 2 لیوان آب روی شعله کم بجوشانید تا یک استکان از آن بماند. آن را صاف کرده شیرین نموده میل نمایید. این کار را روزی یک بار و به مدّت یکی دو ماه انجام دهید.

نکته: بهتر است حتّی در بیماران گرم مزاج هم تا حدّی غلبه با داروهای گرم باشد.

- عرقیات گیاهی

یک راه مناسب و ساده تر، استفاده از عرقیات گیاهی است. پیشنهاد من به این شرح است:

- برای افراد گرم مزاج:

(عرق خارشتر، یک قسمت) + (عرق خارخسک یا عرق کاسنی، یک قسمت) + (عرق بابونه، یک قسمت)

- برای افراد سرد مزاج:

(عرق خارشتر، یک قسمت) + (عرق بابونه، یک قسمت) + (عرق بادرنجبویه یا اسطوخدّوس، یک قسمت)

این عرق ها را با هم مخلوط کنید و روزی 3-2 استکان تا یکی دو ماه میل کنید.

علائم و عوارض کم خونی

کم خونی های خفیف، در مراحل اولیه علامتی ندارند ولی به تدریج عوارض مربوطه ظاهر می شود. اولین و مهمترین عارضه کم خونی ، خستگی است. فعالیت حیاتی افرادی که هموگلوبین خون آنها پائین است، کاهش یافته؛ زود خسته می شوند. ضعف و رنگ پریدگی، التهاب و سوزش زبان، زخم کناره دهان وشکنندگی ناخن ها و همچنین سردرد و سرگیجه از عوارض بعدی کم خونی است. تمایل غیر طبیعی به خوردن مواد غیر غذایی مانند خوردن یخ، نشاسته خام یا برنج خام نیز از نشانه های کم خونی فقر آهن است. این مشکل درکودکان بیشتر دیده می شود. کودکانی که به خوردن خاک تمایل پیدا می کنند؛ به طور غیر مستقیم از کم خونی خود خبر می دهند. کودکان کم خون ، اشتهای خود را به غذا از دست می دهند و مقاومتشان در برابر عوامل عفونی کاهش می یابد.

 چون آهن، علاوه بر فعالیت خون سازی در ساختمان عضلات و بعضی از آنزیم های مهم بدن نیز وارد می شود؛ کمبود آن منجر به کندی رشد جسمی و به خصوص مغزی نوزادان و شیرخواران می گردد. این ضایعه در موارد شدیدتر ممکن است برگشت ناپذیر شده، کودک را در کند ذهنی همیشگی نگه دارد. خردسالان کم خون، اغلب نا آرام و تحریک پذیرند. کودکان کم خون در مرحله پیش دبستانی و دبستانی با ضعف یادگیری ودرک مطالب روبرو می شوند. کم خونی فقر آهن در بانوان باردار، بر رشد جنین اثرگذاشته؛ ممکن است زمینه ساز سقط شود. نوزادانی که از مادران مبتلا به فقر آهن به دنیا می آیند؛ اکثرا کم وزن و ضعیف هستند.

به طور خلاصه، علایم و عوارض کم خونی عبارتند از:

رنگ پریدگی پوست، زبان و مخاط داخل لب و پلک چشم‌ها؛

ضعف و خستگی زودرس؛

سرگیجه، به خصوص به هنگام بلند شدن از زمین؛

بی حوصلگی، افسردگی و سایر اختلالات خلقی؛

سردرد؛

خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها؛

حالت تهوع؛

کاهش (و گاهی افزایش)خونریزی قاعدگی؛

کاهش حافظه، توان یادگیری و نهایتا افت تحصیلی؛

تیرگی دور چشم؛

بعضی یبوست های مقاوم به درمان؛

برخی جوش های مقاوم به درمان؛

ریزش مو و گود شدن روی ناخن(یا ناخن قاشقی که در کم خونی های شدید دیده می شود).

البته ذکر علایم فوق به این معنا نیست که هر کس کم خونی دارد تمام علایم فوق را نشان می دهدو همچنین به این معنا هم نیست که اگر فردی بعضی علایم فوق را داشت؛ حتما کم خون است.

کم خونی از منظر طبّ سنّتی ایران

اگر بخواهیم رویکردی کاملا ساده و درعین حال، عملی نسبت به کم خونی داشته باشیم؛ کم خونی عبارت است از کاهش تولید یا افزایش تحلیل خلط دم صالح در بدن. کسی که با اصول طبّ سنّتی آشنایی داشته باشد؛ به راحتی می تواند با اتّکا به همین تعریف ساده، علل ، علایم، عوارض و راه های درمان کم خونی را توضیح دهد. البتّه در نگاهی دقیق تر، کاهش تولید یا افزایش تحلیل هر یک از اخلاط چهارگانه، می تواند انواعی از اختلالات خونی را به وجود آورد که ورود دقیق در این بحث، خارج از اهداف این مقاله است.

عوامل ایجاد کننده کم خونی

متاسفانه این عوامل در زندگی روزمره بسیار فراوانند و تنها به برخی از شایعترین آنها اشاره می کنیم:

1- آلودگی آب و هوا:

و به خصوص سرب موجود در هوای آلوده شهرها که منجرّ به نوعی کم خونی مزمن و مقاوم به درمان، کاهش سطح بهره هوشی، خستگی مزمن و … می شود. به همین جهت اگر بیمار در شهرهای بزرگ زندگی می کند؛ بافرض بالا بودن میزان سرب در خون وی، قبل از شروع درمان، با انجام حجامت عامّ، نسبت به کاهش سطح خونی سرب در وی اقدام کنید. همچنین سرب از طریق سیستم های لوله کشی آب شهری(به دلیل استفاده از لوله های حاوی سرب) و نیز برخی ظروف غذاخوری( از جمله ظروف استیل و ظروف مسی سفید شده با سرب) و یا حتّی سرب موجود در رنگ دیوار منازل هم می تواند وارد بدن شود.

2- پایین بودن کیفیت واقعی تغذیه عامّه مردم:

این مسأله تابعیت چندانی از مسایل اقتصادی ندارد و حتّی اغلب، در بین طبقات مرفّه یا ساکنین شهرهای بزرگ می تواند شدیدتر باشدکه شاید شایعترین و مشکل سازترین مورد، گسترش فرهنگ استفاده از غذاهای غیرخانگی و به ویژه فست فودهاست.

3- استفاده از ظروف آلومینیومی، تفلون و … برای طبخ غذا.

4- مشکلات مربوط به قاعدگی در بانوان(خونریزی زیاد، فاصله کم بین قاعدگی ها و ….)

5- مصرف چای و قهوه  به ویژه بلافاصله پس از غذا.

6- انگل های گوارشی(به خصوص در کودکان).

7- اشکال در جذب آهن از روده مانند پولیپ روده، اسهال های مزمن، جراحی های انجام شده در روده، مصرف زیاد داروهای ضد اسید(مثل رانیتیدین، سایمتیدین، فاموتیدین، امپرازول، شربت هاب آنتی اسید و … چرا که اسید معده از عوامل موثر در جذب آهن می باشد.) و ….

8- یبوست به معنای عامّ آن.

9- خونریزیهای ضعیف و دنباله دار گوارشی( مثلا در زخم معده، سرطان روده، همورویید (بواسیر)، شقاق مقعد و ….)

10- مصرف داروهایی مثل کلستیرامین، پانکراتین و تتراسایکلین.

11- میزان نیاز به آهن براساس سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیکی افراد متفاوت است. در برخی مقاطع سنّی یا حالات ویژه، نیاز بدن به آهن افزایش می یابد که اگر این نیاز تأمین نشود؛ حتّی در صورت سلامت فرد، ایجاد کم خونی مورد انتظار است؛ مثلا زنان باردار به علت افزایش حجم خون، رشد جنین و جفت و سایر بافت‌ها به آهن بیشتری نیاز دارند؛ به همین دلیل بیش از سایرین در معرض خطر کم‌خونی قرار دارند.

در شیرخواران هم، در صورت سلامت مادران، میزان آهن موجود در شیر مادر برای 6ـ4 ماه اول زندگی کافی است و پس از آن باید با مکمّل های طبیعی، نسبت به رفع نیاز کودک به آهن اقدام نمود؛ امّا نوزادانی که با وزن کم متولد می‌شوند؛ از 3 ماهگی نیاز به آهن اضافی دارند. بستن پیش از موقع بند ناف، به این دلیل که نوزاد را از یک سوم کل خونش محروم می‌کند، خطر فقر آهن را افزایش می‌دهد.

دوران  نوجوانی و شیردهی نیز از ایّام خاصّ افزایش نیاز آهن به حساب می آیند.

12- عفونت های مزمن و درمان نشده.

عوارض درمان به شیوه طبّ کلاسیک

در طبّ کلاسیک، مهمترین روش درمانی، استفاده از مکمّل های خوراکی( و گاه تزریقی) آهن و نیز اسید فولیک است امّا به دلایل زیر این درمان ها کارآیی یا پذیرش کافی در بیماران ندارند:

1- عدم تحمّل گوارشی فرآورده های حاوی آهن در بسیاری از بیماران.

2- هزینه زیاد درمانی(هزینه اقدامات تشخیصی، ویزیت های سریال پزشکی و بالا بودن قیمت برخی فرآورده های خاص.)

3- عوارضی مثل تغییر رنگ مینای دندان در نوزادان و شیرخواران و بعضا تیرگی پوست در کودکان و بزرگسالان.

4- اکثر کودکان نسبت به مصرف این گونه فرآورده ها مقاومت نشان می دهند و مبارزه مادر و فرزند بر سر مصرف شربت آهن، صحنه ای آشنا برای بسیاری از خانواده هاست.

5- اثربخش نبودن درمان: به تجربه دیده ام که در بسیاری از بیماران، علیرغم تکمیل دوره درمانی با مکمّل های شیمیایی آهن؛ کم خونی، درمان نمی شود و این در حالی است که در تعداد قابل توجّهی از این گونه بیماران، در تست های آزمایشگاهی، سطح هموگلوبین طبیعی می شود امّا علایم کم خونی کماکان باقی می مانند که این مسأله نشانه ناکارآمدی این گونه روش های درمانی از سویی و قابل اطمینان نبودن تست های آزمایشگاهی از سوی دیگر است. جالب تر این که بسیاری از بیماران را داشته ام که با علایم واضح کم خونی به این جانب مراجعه کرده اند  و با اقدامات درمانی طبّ سنّتی، ایشان را مورد درمان قرار داده ام تا آن جا که علایم ایشان به طور کامل از بین رفته است؛ امّا هم در ابتدا و هم در انتهای دوره درمان، مقادیر آزمایشگاهی تقریبا یکسانی داشته اند که این مسأله هم، تأیید دیگری است بر  اعتقاد اینجانب مبنی بر عدم صلاحیّت نتایج آزمایشگاهی در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها. بنابراین به همه بیماران و نیز همکاران پزشک توصیه می کنم که در درمان کم خونی، با اتکا بر علایم بالینی اقدام کنند و نه با توجّه به نتایج آزمایشگاهی.

5- عوارض مصرف بیش از حد یا خودسرانه مکمّل های آهن: رسوب کبدی، رسوب در مغز استخوان و مهار ساخت خون در آن و ایجاد کم خونی ثانویه و ایجاد مسمومیت به ویژه در کودکان.

درمان های ساده به شیوه طبّ سنّتی

1- قبل از هر چیز، نسبت به رفع و درمان علل ایجاد کم خونی که در ابتدای مقاله ذکر شد؛ اقدام کنید. اکثر مواقع، این اقدام، به تنهایی برای درمان کم خونی کفایت می کند.

2- یک میخ آهنی یا یک نعل اسب آهنی را به هنگام پخت غذاهای آبکی داخل ظرف غذا بیاندازید تا در طول مدت طبخ غذا، مقادیر فراوانی آهن یونیزه و قابل جذب را در غذا آزاد کند. البتّه و به طور مشخّص، منظور ما قطعه آهنی است که چکش کاری شده و داخل کوره رفته باشد؛ اینچنین قطعه آهنی، به راحتی و در مقادیر فراوان، آهن یونیزه آماده جذب آزاد می کند. در آهنگری های قدیمی، یافتن چنین چیزی کاری ساده است. فراموش نکنید که میخ های فولادی موجود در ابزارفروشی ها، برای این کار مناسب نیستند. یک راه مناسب دیگر آن است که این قطعه آهن را روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا کاملاً سرخ شود و سپس آن را در ظرف آبی بیاندازید. با چند بار تکرار این عمل، ظرف آب تبدیل به یک منبع سرشار از آهن یونیزه خواهد شد که به راحتی می توانید از آن به خصوص برای رفع کم خونی کودکان استفاده کنید.

این کار بسیار ساده و ارزان، برای درمان کم خونی فقر آهن کاملا مؤثر است و در عین حال، عوارض ناشی از مصرف داروهای حاوی آهن، مثل عدم تحمّل گوارشی و مانند آنها را به دنبال ندارد. مزیّت دیگر این کار این است که چون همه اعضای خانواده از این غذا استفاده می کنند؛ کم خونی های پنهان و تشخیص داده نشده در دیگر اعضای خانواده نیز، خود به خود درمان می شود. برای اطمینان قلبی از اثربخشی این روش، می توانید مدّتی بدون اطّلاع اعضای خانواده نسبت به این کار اقدام کنید؛ پس ازمدّتی نه چندان طولانی، شاهد افزایش نشاط و تحرّک در بین آنها خواهید بود. اگر احیانا با این کار طعم یا مزّه غذا عوض می شود؛ مدّت زمان جوشیدن آهن را کم کنید و آن را در حدّی تنظیم کنید که با عدم تغییر طعم و رنگ غذا، بتوانید این کار را ادامه دهید. با توجّه به این که با شرایط فعلی زندگی، همه ما، تقریبا همیشه در معرض ابتلا به کم خونی هستیم؛ سعی کنید که این عمل را به صورت یک عادت تغذیه ای درآورید؛ البتّه فراموش نکنید که هنگام کشیدن غذا، میخ یا نعل را از آن خارج کنید!

پیشینیان ما به سادگی این مشکل را حل کرده بودند. به این ترتیب که غذا را در ظروف مسی طبخ می کردند و برای هم زدن آن هم از ملاقه ای آهنی(معروف به حسوم) استفاده می کردند و جالب این که در فواصل هم زدن غذا، می گذاشتند ملاقه داخل غذا معلّق بماند؛ به این ترتیب، غذایی طبخ می شد که حاوی مقادیر کافی مس و آهن بود که هر دوی آنها از عوامل مؤثّر در خونسازی هستند. استفاده از ظروف چدنی برای طبخ غذا نیز به دلیل آزاد کردن مقادیر زیادی آهن، همان خاصیت را داشت، تا آن جا که خانواده هایی که عادت به استفاده از ظروف چدنی دارند؛ تقریبا هیچ گاه دچار این مشکل نمی شوند. بنابراین توصیه ما به همه خانواده ها این است که برای جلوگیری و درمان کم خونی و داشتن خانواده ای پرانرژی و نشاط، از این ظروف برای طبخ غذا استفاده کنند. در آینده ای نزدیک و در مقاله ای مفصّل، به معرّفی انواع ظروف مفید و مضرّ برای طبخ غذا خواهیم پرداخت.

3- در بین غذاهای مختلف، بهترین غذاها برای خونسازی، گوشت و عسل هستند. بهترین گوشت، گوشت گوسفند و شتر است. از گوشت گاو و گوساله، مرغ ماشینی و ماهی، توقع چندانی نداشته باشید. بهترین حالت برای استفاده از گوشت در افراد کم خون، حالت کبابی و پس از آن پختن در شیشه و پختن در شیر است. اگر علاقه ای به این روشها ندارید، از روشهای دیگر استفاده کنید، ولی سراغ سرخ کردن گوشت نروید.

و امّا عسل:

تکلیف عسل روشن است. به هر شکل که مایلید آن را در برنامه غذایی روزمره خود بگنجانید امّا خوردن آب عسل، در بین سایر روشها ارجح است برای خوردن آب عسل دو شیوه را پیشنهاد می کنیم:

الف- مقدار دلخواهی عسل را در آب حل کنید(حدّاقل یک قاشق غذاخوری در یک لیوان آب). سپس مقداری آب لیموترش تازه(و نه آبلیمو) به آن اضافه کنید و پس از خنک شدن آن در یخچال( و نه خنک کردن آن با یخ) این نوشیدنی بسیار گوارا و لذیذ را به آرامی و جرعه جرعه میل نمایید. این نحوه استفاده از عسل که در روایات وارد شده از حضرات معصومین، علیهم السّلام به عنوان شربت عسل از آن یاد شده است و توسط مهندس خدادادی در عمل به مردم معرّفی شده است؛ در رفع طیف وسیعی از مشکلات ازجمله کم خونی، خستگی های مزمن و کمبود انرژی، انواع مشکلات گوارشی، درمان بیماری های عفونی، بهبود سینوزیت، کمک به تحمّل بهتر روزه داری و … بسیار مؤثّر است. توصیه اینجانب به تمام افراد سالم و بیمار آن است که از این نوشیدنی شفابخش غافل نشوید. آب لیموترش تازه علاوه بر ایجاد طعمی بسیار دلنشین، دارای خواصّ دارویی فراوانی بوده ضمن جلوگیری از ترش شدن محلول آب عسل، با ایجاد تعادل نسبی در طبع نوشیدنی، باعث می شود که تقریبا تمامی افراد با هر مزاجی قادر به استفاده از این دارو باشند. توصیه ما به افراد کم خون آن است که روزی دو یا سه لیوان از این شربت گوارا را نوش جان کنند و در مدّت کوتاهی شاهد آثار شفابخش آن باشند.

ب- یک روش بسیار مؤثّر در درمان کم خونی آن است که یک قسمت عسل را با پنج تا هفت قسمت آب و چند قطعه دارچین نکوبیده، آرام بجوشانیم تا آب آن نصف شود و روزی دو سه لیوان مصرف کنیم. این نوشیدنی به ویژه در درمان کم خونی افراد بلغمی(افراد سردمزاج و رطوبتی) بسیار مؤثّر است و در صورت تداوم مصرف، علاوه بر درمان کم خونی، در کاهش وزن این گونه افراد نیز مؤثّر است. افزودن آب لیموترش تازه به این نوع آب عسل نیز می تواند مطلوب باشد.

4- جوانه های حبوبات و غلّات در درمان کم خونی و البته در درمان بسیاری دیگر از بیماریها بسیار مفید هستند. از آنها غافل نشوید. در این میان جوانه گندم چیز دیگری است. روزی یک قاشق مربّاخوری از پودر جوانه گندم(یا 5-4 قاشق غذاخوری جوانه گندم تازه) را به هرنحوی که مایل هستید و تا درمان کامل  علایم و عوارض کم خونی؛ مصرف کنید. البتّه معمولا جوانه گندم به عنوان درمان کننده کم خونی کمتر مطرح می شود امّا در عمل چنین اتّفاقی خواهد افتاد به ویژه که آثاری چون افزایش اشتها و تنظیم قاعدگی بانوان که تأثیر زیادی در درمان کم خونی دارند از آن قابل انتظار خواهد بود. جوانه ماش نیز به ویژه در درمان کم خونی کودکان مفید است.

5- گیاهان گزنه، شنبلیله و ریحان در افزایش تولید گلبولهای قرمز در بدن بسیار مؤثرند.

6- بسیاری از خوراکی های قرمز رنگ، خونسازند؛ مثل زرشک آبی و کوهی، شاتوت، عنّاب، چغندر رسمی(لبو)، چای ترش، زغال اخته و…. می توانید عصاره داروهای فوق(و به ویژه آب زرشک و شاتوت) را با عسل شیرین و میل کنید که البتّه قبل از آن باید مطمئن شوید که این خواراکی ها با طبع شما سازگارند. در این بین، خوردن یکی دو لیوان آب انار قرمز، اثری عالی در درمان کم خونی دارد. اگر این نوشیدنی خوشمزه را با عسل شیرین کنید که نور علی نور خواهد بود. نکته آخر این که فراموش نکنید که گوجه فرنگی، ربّ و غذاهای مصنوعی قرمز رنگ، نه تنها جایی در این فهرست ندارند؛ بلکه از مظنونین اصلی ایجاد کم خونی هستند.

7- از پوشیدن لباس قرمز غافل نشوید، تاثیر این امر در افزایش خونسازی در بدن ثابت شده است.

8- بادکش( حجامت گرم و خشک) روی استخوانهای پهن بدن یک روش بسیار خوب در تحریک سلولهای مغز استخوان به خونسازی است. برای این کار، یک روز جلوی بدن(قسمت جلوی ران و روی استخوان جناغ سینه) و روز دیگر، قسمت عقب بدن(قسمت پشت ران، قسمت پشت ساق، روی کتف ها و به طور عرضی روی قسمت بالایی باسن) را تا چهل مرحله بادکش کنید.

9- حجامت: تصور عامه مردم این است که افراد کم خون نباید حجامت کنند. اگر چه این امر در مورد افرادی که کم خونی شدید دارند صادق است، اما در کم خونی های عادی که بین عموم مردم شایع است، حجامت؛ با خارج کردن مواد زاید و سمی از بدن(به ویژه سرب)، استخوانها را تحریک به خونسازی می کند. آثار جنبی حجامت مانند افزایش اشتها و … هم در این مساله مؤثر است.

10- استفاده از این موادّ غذایی به درمان کم خونی کمک می کند: روغن حیوانی، کره محلّی، کنجد خام، مغزها(خام)، مویز، شاهدانه(خام)، تخم مرغ خانگی(و به ویژه زرده آن که به صورت عسلی آب پز شده باشد)، خرما، برگه ها به ویژه برگه زردآلو، شیره خرما و انگور، ارده، حلواارده، توت و انجیر خشک و ….

11- یکی از علل کم خونی، مصرف نان های حاوی جوش شیرین است که اگرچه استفاده از آن مدّ تهاست که ممنوع شده است امّا همواره باید از نانوایی های مطمئن خرید کنید. ورآمدن خمیر نیز یکی از مهمترین عوامل در انتخاب نان مصرفی در کسانی است که از کم خونی رنج می برند.

یک نسخه لذیذ و مؤثّر: هر روزیک عدد سیب را ( که بهتر است سیب سرخ یا سیب گلاب باشد ) با پوست رنده کرده، دو قاشق غذاخوری گلاب، دو قاشق غذاخوری عرق بیدمشک و یک قاشق غذاخوری عسل به آن افزوده میل نمایید. این خوراک گوارا و خونساز، تأثیر به سزایی در آرامش اعصاب نیز دارد. برای تأثیر بیشتر این نسخه(به ویژه اثر آرام بخشی آن)، می توانید یک قاشق چایخوری تخم ریحان یا فرنجمشک نیز به آن اضافه کنید. این ترکیب، همچنین برای درمان انواع مشکلات قلبی و به ویژه ضعف عضلات قلب و نیز شجاع نمودن افراد ترسو و کم دل! مؤثّر است.

نکته مهم در درمان کم خونی فقرآهن آن است که باید درمان را تا یکی دو ماه پس از رفع کامل علایم و عوارض ادامه داد تا ذخایر مغز استخوان نیز از آهن سیراب شوند.





نوشته شده در چهارشنبه 92/11/16ساعت 10:43 عصر توسط sareban نظرات ( ) | |

1- دُمَل‌ها و زخم‌های چرکی و جوش‌هایی که در اثر عفونت خون یا در اثر ترشح هورمون جنسی در خون (در اوایل بلوغ) بر پوست چهره و بدن ظاهر می‌شود و آفتِ زیبایی دختران جوان است. زیر هر زخم یک عدد زالو بیندازد.
2- غده‌های عفونی زیر پوست که درد دارد با انداختن یک زالو زیر غده و یا در ورم گلو از بیرون معالجه می‌شود.
3- برای گرفتگی رگهای قلب که موجب عوارض قلبی و تنگی نفس می‌شود و دکترها با عمل باز و هزینه‌های کلان بدون ضمانت عمل می‌کنند. با انداختن 4 عدد زالو بالای پستان چپ با ضمانت و هزینه کم رگها باز می‌شود و این مجمع صدها تجربه در این زمینه دارد.
4- عوارض سکته مغزی و نرسیدن خون به مغز به صورت فلج یک‌طرفه و رعشه و لرزش سر و دست‌ها و ضعف مغز ظاهر می‌شود. با انداختن 2 عدد زالو به پشت گوش طرف مقابل آن طرفی که فلج شده، مویرگهای مغز باز و معالجه می‌شود.
نکته مهم: در موارد سکته مغزی به دلیل اینکه سلولهای مغز بیشتر از غذا به اکسیژن نیاز دارند، از دست ندادن زمان خیلی مهم است، لذا قبل از هر اقدامی و در کمال خونسردی باید زالو تهیه کرد و پشت گوش بیمار انداخت. تجربه ما در مورد سکته های مغزی که بلافاصله زالو انداخته شده این است که بیمار پس از نیم ساعت به حالت عادی خود برمی گردد (دست و پا و دیگر اعضای بدن فرمانهای مغز را اجرا می کنند) و پس از 5 ساعت قادر به سخن گفتن می باشد. اکنون که خطر تا حدود 90? برطرف شده برای تحت نظر داشتن بیمار به بیمارستان مراجعه کنید.
5- عوارض قند بر چشم‌ها (مویرگهای چشم از خون غلیظ قندآلود پُر می‌شود و موجب کوری می‌گردد) با انداختن 2 عدد زالو به دو طرف چشم‌ها خون مویرگهای چشم تخلیه و بینایی برمی‌گردد.
6- عوارض قند روی پاها که باعث سیاه شدن و گاه زخم شدن پاها می‌شود و جراح‌ها پای مریض را از مچ قطع می‌کنند. با انداختن 4 عدد زالو به محل سیاه شده که هر 15 روز تکرار شود، خون قندآلود تخلیه و رنگ پوست پا طبیعی می‌شود.
7- واریس و برجسته شدن و ورم کردن رگهای ساق پا که گاه با درد شدیدی همراه است. با انداختن 5 عدد زالو روی پاها و تکرار آن هر 20 روز واریس و درد شدید و ورم آن خوب می‌شود.
8- آرتروز مزمن و درد شدید زانو و آب زانو و ورم زانو و زیر زانو با انداختن 4 عدد زالو روی پاها تکرار هر ماه آن معالجه می‌شود.
9- سردرد و سینوزیت مزمن و عفونت سینوسها با انداختن 4 عدد زالو به شقیقه‌ها، عفونت تخلیه و سردرد خوب می‌شود.
10- کیست و عفونت پستان‌ها با انداختن 4 عدد زالو زیر هر پستان برطرف و معالجه می‌شود.
11- ورم لوزه‌ها و عفونت آن و خنازیر (زخم خطرناک گلو) با انداختن 4 عدد زالو ازبیرون به لوزه‌ها و زخم خنازیر معالجه می‌شود.
12- نقرس و درد شدید پاها با انداختن 4 عدد زالو بین انگشتان پا معالجه می‌شود.
13- باد سرخ (ورم بینی) و پوست سر با انداختن 4 عدد زالو به محل ورم کرده معالجه می‌شود.
14- واریکوسل و عوارض بیضه‌ها و ضعف اسپرم مردان با انداختن 3 عدد زالو زیر بیضه‌ها معالجه می‌شود.
15- گل‌مژه و عفونت چشم با انداختن یک عدد زالو به هر طرف چشم معالجه می‌شود.
آیا می دانید ؟؟!!!
آیا می دانید که در کشور ترکیه مثل بانک خون، بانک زالو هم وجود دارد. به امید اینکه روزی بیمارستانهای ما هم به بانک زالو مجهز شوند


درمان واریکوسل در طب سنتی

اغلب مردم با بیماری واریس آشنا هستند؛ اما با انواع آن آشنایی ندارند؛ چرا که معمولاً تصور بر این است که واریس فقط در پا اتفاق می افتد. اما واقعیت این است که واریس به زبان ساده یعنی گشاد شدن سیاهرگ ها و خراب شدن دریچه های آنها؛ این مسأله باعث عدم توانایی سیاهرگ ها در انتقال مطلوب خون به سمت قلب می شود؛ خون جمع شده در سیاهرگ ها، به تدریج باعث گشاد شدن این رگ ها شده واریس و علامت های آن مثل درد و ... به وجود می آورد. بنابراین هر جا که سیاهرگی وجود داشته باشد؛ احتمال بروز واریس هم وجود دارد. یکی از این جاها، بیضه است. در قسمت فوقانی هر بیضه، شبکه ای از سیاهرگهای در هم پیچیده وجود دارد که به آنها «شبکه پامپینیفرم» گفته می شود. اگر به هر دلیل این سیاهرگ ها دچار اختلال شوند؛ واریس سیاهرگهای بیضه به وجود می آید که به آن واریکوسل گفته می شود. علل به وجود آورنده واریکوسل بسیار متنوعند و موضوع بحث ما هم نیستند اما از آنجا که از واریکوسل به عنوان شایعترین دلیل قابل درمان ناباروری مردانه یاد می شود؛ مختصری در مورد آن بحث کرده سپس راههای درمان آن را بازگو می کنیم.

چرا واریکوسل باعث اختلال در تولید اسپرم می شود؟

تولید اسپرم در مرد نیاز به حرارتی دارد که کمی پایین تر از دمای طبیعی بدن می باشد؛ یعنی بیضه ها برای انجام صحیح وظایف خود نیاز به آب و هوایی خنک و مطبوع دارند! به همین جهت هم هست که بیضه ها درون کیسه ای خارج از بدن قرار گرفته اند تا از گرمای داخل بدن دور باشند؛ حالا اگر به هر دلیل، گرمای درون کیسه بیضه ها زیاد شود؛ روند تولید اسپرم دچار اختلال می شود و آزمایش آنالیز اسپرم بیمار غیر طبیعی می شود. به همین دلیل کسانی که مشاغلی دارند که دائم در معرض گرمای زیاد قرار می گیرند(مثل کسانی که نزدیک کوره کار می کنند) درصد اختلال اسپرم بیشتری نسبت به جمعیت عادی دارند.

حال برمی گردیم به بحث خودمان: در بیماری واریکوسل، به دلیل گشاد شدن سیاهرگ های بیضه و جمع شدن مقدار زیادی خون در آنها، حرارت بیضه ها بالا می رود و تولید اسپرم دچار اختلال می شود. به همین جهت ضرورت دارد که در زوجهای نابارور، اگر مرد دچار واریکوسل باشد(به خصوص در انواع دو طرفه)؛ چه این واریکوسل علامت داشته باشد و چه نداشته باشد، نسبت به درمان آن اقدام کرد. واریکوسل بیشتر در بیضه چپ رخ می‌دهد، اما باید توجّه داشت که واریکوسل در یک بیضه، بر تولید اسپرم در هر دو بیضه تاثیر می‌گذارد.

یک تذکّر شرعی مهم: یکی از آزمایش هایی که به طور معمول برای مبتلایان به واریکوسل درخواست می شود، آزمایش آنالیز مایع منی است. در این رابطه باید توجّه داشت:

1- ابتلا به واریکوسل(حتی انواع دوطرفه آن) به تنهایی نمی تواند دلیل کافی برای بروز ناباروری باشد بنابراین، انجام آزمایش آنالیز مایع منی در افرادی که ازدواج نکرده اند یا ازدواج کرده اند امّا بنابر تعاریف علمی، شامل عنوان ناباروری نمی شوند هیچ گونه ضرورتی ندارد.

2- چنان که در ادامه مقاله می آید درمان واریکوسل به شیوه طبّ سنّتی نیازی به این گونه بررسی ها ندارد و با انجام روش های ذیل بهبود پیدا خواهد کرد.

3- نکته تأسّف بار آن است که مردانی که به توصیه پزشک معالج نسبت به انجام این آزمایش اقدام می کنند معمولا مجبور هستند که نمونه منی خود را در محیط آزمایشگاه و با انجام استمناء به دست آورند که گناهی است کبیره. استدلال برخی از این بیماران آن است که ضرورت پزشکی، مجوّز انجام این کار است که چنان که گفته شد تقریبا هیچ گاه ضرورت قطعی برای انجام این آزمایش وجود ندارد و این توجیه باعث رفع حرمت این عمل نمی شود. نکته مهم دیگر آن است که می توان نمونه را در منزل و از طریق همسر و به روش های شرعی به دست آورد و با رعایت شرایطی(که کارشناس آزمایشگاه برای شما بیان می کند) آن را به آزمایشگاه رساند یا در آزمایشگاه هایی اقدام به این کار کرد که اتاق ویژه ای برای نمونه گیری با حضور همسر دارند. با این اوصاف واضح است که تقریبا هیچ راه شرعی برای انجام این آزمایش در افراد مجرّد وجود ندارد.

علائم و نشانه های واریکوسل

این بیماری اغلب بدون علامت است و تنها پس از مراجعه به پزشک و معاینه بیضه ها تشخیص داده می شود. در تعداد کمی از بیماران هم واریکوسل با علائمی مانند احساس سنگینی در بیضه یا دردهای خفیف و مبهم، خود را نشان می دهد. درد ناشی از واریکوسل معمولا در طول روز به علت فعالیت‌های جسمی بدتر شود و با خوابیدن به پشت تخفیف می‌یابد.

تشخیص واریکوسل

واریکوسل، اغلب تنها با معاینه بیضه توسط یک پزشک مجرّب تشخیص داده می شود و نیازی به اقدامات پاراکلینیکی ندارد؛ اما به رسم زمانه! اغلب از سونوگرافی برای کمک به تشخیص آن استفاده می شود.

معاینه فیزیکی هم در حالت دراز کشیده و هم در حالت ایستاده انجام می شود. در معاینه، ممکن است بیضه ها به صورت «کیسه ای پر از کرم» لمس شوند که در حالت دراز کشیده برطرف شده یا واضحا کاهش اندازه پیدا می کند. در واریکوسل های کوچکتر، پزشک ممکن است از شما بخواهد نفس عمیقی بکشید و چند ثانیه آن را نگه دارید و به پایین زور بزنید(مانور والسالوا)؛ این کار باعث گشاد شدن بیشتر ورید های بیضه شده معاینه آن را آسانتر می کند.

درمان واریکوسل

رویکرد درمانی اصلی در طبّ کلاسیک، انجام عمل جرّاحی است؛ اما جرّاحی، غیر از دردسرهای معمول خود، سه ایراد اساسی را در پی دارد:

1- در بسیاری از بیماران، علیرغم جرّاحی موفقیت آمیز واریکوسل، باز هم اختلالات اسپرمی به طور کامل مرتفع نمی شود.

2- میزان عود واریکوسل به دنبال عمل جرّاحی نیز بالاست.

3- بیمارانی که پس ازعمل جراحی نیز کماکان علائم و نشانه های واریکوسل مثل درد و سنگینی بیضه را تجربه می کنند؛ کم نیستند.

تذکّر: راه دیگر درمان در طب کلاسیک، آمبولیزاسیون است یعنی ایجاد انسداد مصنوعی در رگهای واریسی بیضه تا به اصطلاح عامیانه خشک شوند. در این روش از درد پس از عمل جراحی کاسته می شود ولی به متخصصین بسیار ماهر و دستگاههای بسیار پیشرفته نیاز است، به زبان ساده تر، با توجّه به آسان بودن درمان واریکوسل، اصلا به زحمتش نمی ارزد.

درمان واریکوسل به شیوه طبّ سنتی

واریکوسل بر اساس دیدگاه طبّ سنتی ایران، حاصل تجمع سودا در سیاهرگهای بیضه است – چنانکه در مورد واریس پا و هموروئید نیز همین تئوری مطرح است – بنابراین راه درمان آن، رفع تجمع سودا در این منطقه است و هر کاری به جز این، ناموفق یا دارای اثری موقتی خواهد بود. اصول درمانی واریکوسل مانند سایر انواع واریس و ... به شرح زیر است:

1- خاکشیر جوشانده: روزی یک قاشق مرباخوری خاکشی را در یک استکان آب جوش ریخته کمی شیرین کرده میل کنید. اگر خاکشی را نیم کوب کرده و نیز بگذارید به اندازه 5-4 قل بجوشد، اثر درمانی آن افزوده خواهد شد. این کار را بهتر است 3-2 ماه ادامه دهید.

2- رفع یبوست: اغلب، با مصرف خاکشی جوشانده، یبوست احتمالی بیمار نیز رفع می شود؛ ولی در غیر این صورت، نسبت به درمان یبوست بیمار اقدام کنید.

3- ماساژ: برای این کار، روی کیسه بیضه ها و به خصوص قسمتهای بالای آن را روزی یکی یا دو بار و به مدت حداقل یکی دو ماه، با روغن زیتون تصفیه نشده یا روغن کنجد یا مخلوطی از این دو ماساژ دهید. ماساژ را به آرامی انجام دهید و آن را تا وقتی که روغن کاملاً جذب پوست بیضه شود ادامه دهید.

4- سایر داروها: در صورتی که تمایل به مصرف داروی دیگری داشتید؛ از داروهای ضد سودا استفاده کنید. راحت ترین کار استفاده از دم کرده گل گاوزبان، سنبل طیب(با دو عدد لیمو یا عناب) است.

5- زالو اندازی: اما مؤثّرترین و قاطع ترین روش درمان واریکوسل، زالو انداختن است. حداکثر 4-3 نوبت زالو انداختن روی بیضه، به فاصله 20-15 روزه، واریکوسل را به کلّی درمان خواهد کرد. این کار به قدری ساده است که در صورت ضرورت، بیماران خودشان نیز می توانند اقدام به این کار کنند؛ خود من هم معمولاً به بیماران آموزش می دهم که خودشان، اقدام به این کار کنند که معمولاً هم با موفقیت همراه است.

تذکّر 1: زمانهای ذکر شده برای درمان واریکوسل، زمانهای حداکثری هستند و بیمار چند روز پس از شروع درمان، علائم بهبودی را احساس خواهد کرد.

تذکّر 2: ماساژ بیضه ها با روغن زیتون تصفیه نشده را به تمام مردانی که مشکل ناباروری دارند توصیه می کنم؛ حتی اگر در اقدامات تشخیصی انجام شده، مشکلی نداشته باشند. این کار، کیفیت ساخت اسپرم در بیضه ها را به نحو مطلوبی بالا می برد.





نوشته شده در چهارشنبه 92/11/16ساعت 10:41 عصر توسط sareban نظرات ( ) | |

خاکشیر : طلای موجود در خانه

طبیعت خاکشر گرم و تر است و بدین جهت یکی از داروهای مفید ضد سودا محسوب می شود . و در درمان بیماری هایی که سبب آن ها از وجو (سودا) باشد بسیار کاربرد دارد و غالبا رفع عارضه را می نماید .

در واقع خاکشیر را باید یکی از داروهای آنتی آلرژیک به شمار آورد .

1- بر اساس طب سنتی ، بواسیر که معمولا نوعی سوء مزاج ارثی به شمار می رود اغلب با داروهای پاک کننده خون و معجون و هلیله ها درمان می شود . خاکشیر یک از بهترین پاک کننده های خون در این باب و دیگر موارد سوء مزاج است .

2- کودکانی که زیاد مستعد به ورم لوزتین باشند خیلی بندرت اتفاق می افتد که با خوردن خاکشیر دچار تورم لوزه گردند . حتی اگر ورم در بدو بروز بوده باشد و لوزه ها چرک نکرده باشند کوبیده ی خاکشیر می تواند موثر واقع شود .

3- واریس یکی از عوارض سوء مزاج ارثی است که تا کنون برای آن هیج دارویی یافت نشده است . در آغز بیماری می توان آن را به طور کلی درمان کرد . ولی چنانچه بیماری بسیار پیشرفت کرده باشد آنرا تخفیف کلی داده و مانع پیشرفت آن خواهد گردید . (قابل توجه معلمان – پرستاران و ماموران راهنمایی و رانندگی )

4- اگزما (سودای جلدی ) که هنوز داروی قطعی برای آن نیافته اند اغلب با تصفیه ی مزاج ، استفاده از معجون ها و هلیله ها و نظیر آن بهبود یافته و بویژه خاکشر غالبا نتایج خوب در درمان حاصل می گردد .

5- شوره ی سر که یکی از عوارض و اشکال سوء مزاج است اغلب با خوردن خاکشیر بهبود می یابد .

6- گاه سوء مزاج باعث ریزش مو می شود که با خوردن خاکشیر ، مقل ارزق و هلیله ها این عارضه برطرف می شود .

7- برخی اوقات در بن موهای سر احساس خارش می نماییم که علت آن نیز سوء مزاج است . این ناراحتی با صرف معجونهایی از انواع هلیله ، مقل ازرق و خاکشیر بهبود می یابد .

8- افرادی که بدنی لاغر و خشک و بدن رطوبت دارند و پوست آنها به خشکی و زبری می گراید با خوردن خاکشیر بهبود زیادی می یابند . مخوصا اگر مدت مدیدی استفاده نمایند پوست بدنشان نرم شده و قشری از چربی زیر پوست آنها جمع می شود . چنانچه هماهنگ با این دستور ، از معجونهای انواع هلیله نیز استفاده کنند این منظور بهتر حاصل می شود .

9-خاکشیر بهترین دارو برای ضعف معده به علت سوء مزاج سرد (سودا) می باشد .

نشانه های سوء مزاج سرد : خشکی دهان –کم میلی به آب –بدگواری طعام-بی میلی به خوراک-نفخ شکم –بروز برخی درد ها در معده –ضعف و لاغری .

10- خاکشیر یکی از بهترین داروهای درمان یبوست سوداوی و یبوست عصبی روده می باشد .

نشانه های این یبوست : تکه تکه خارج شدن مدفوع است . حتی با فشار نیز روده ها کاملا باز و تخلیه نمی شوند . و مقداری از مدفوع در روده باقی می ماند و در نتیجه سموم و عوارض مختلفی را موجب می شود . متاسفانه اغلب مردم این مشکل را دارند .

11- سالخوردگان بدنشان کم آب و خشک شده و به همین نسبت روده هایشان نیز خشک و کم آب می شود و در نتیجه کمتر ترشح میکند واین سببی برای یبوست آنان است . در این مورد بهترین داروی طبیعی خاکشیر است که بایدآانرا کوبیده داخل استکان قند داغ کرده بنوشند .

باید متذکر شوم که نزد این گونه کهنسالان ، استفاده از حبهای ملین و مسهل زیان آور است . زیرا مانده ی رطوبت آنان را کشیده و از میان برده و موجب خطر مرگ می شود . متاسفانه پزشکی امروزی هیچ اطلاعی در این زمینه ندارد .

12- در کودکانی که دچار یبوست و درد دل شده و جوشهایی در بدنشان پیدا می شود . اگر روزی یک قاشق چایی خوری خاکشیر را کوبیده و در قند داغ ریخته و به آنها بنوشانند رفته رفته لینتی در مزاج آنها پیدا شده و رفع دل درد و بر طرف شدن بثورات آنها خواهد شد .

13- خاکشیر ضعف قوای جنسی را در مردان و زنان چنانچه سبب آن از سودا باشد را برطرف کرده و توانایی و قوت می بخشد – به قول اساتید طب سنتی : خاکشیر بهار جوانی را طولانی تر می کند .

14- خاکشیر ترشحات رحمی (سیلان ابیض) که ناشی از سودا باشد به تدریج برطرف می کند .

15- از جمله عوارض سوداوی ، ضعف کبد و بروز بواسیر است . که گاه با خونریزی های پی در پی ظاهر می شود . به مرور شخص را ضعیف و ناتوان می کند . در این صورت ممکن است است مقعد هم ست شده و بیرون آید . در چنین حالتی بهترین دارو خاکشیر است که بدن را اصلاح نموده و کم کم مانع خونریزی می شود . البته هر چند ماه یکبار از بواسیر خون غلیظی که حاوی سموم بدن است دفع شده و پس از یکی دو روز به خودی خود خونریزی بند خواهد آمد و به تدریج رفع سستی و خروج مقعد نیز خواهد شد .

مواد غذایی مضر و ممنوعه

1. انواع روغن‌های نباتی جامد و مایع (حتی مخصوص سرخ کردن و دارای امگا3 )

2. انواع کره‌های گیاهی و مارگارین

3. انواع آبمیوه‌ها (کارخانه‌ای)

4. انواع نوشیدنی‌های گازدار (نوشابه، دلستر، ماءالشعیر و غیره)

5. انواع دخانیات و مواد مخدر (سیگار و غیره)

6. انواع مواد خمیری و حجیم (رشته کارخانه ای، ماکارانی، لازانیا و غیره)

7. انواع سس (مایونز، کچاپ، گوجه فرنگی و غیره اعم از کارخانه‌ای و خانگی)

8. انواع فراورده‌های گوشتی (سوسیس، کالباس، همبرگر و کباب لقمه و غیره)

9. انواع ساندویچ، پیتزا، خمیر و پنیر پیتزا

10. انواع پفک، چیپس، آدامس و تنقلات

11. انواع شکلات‌ها و کاکائو

12. انواع بیسکویت و آبنبات

13. قند و شکر مصنوعی و هر آنچه در آن قند و شکر مصنوعی بکار رفته است.

14. انواع شیرینی قنادی

15. انواع نان فانتزی، لواش، بربری، تافتون و نانهایی که دارای آرد سه نول و بدون سبوس می‌باشند.

16. مرغ و تخم مرغ ماشینی

17. انواع رب (اعم از کارخانه‌ای و خانگی)

18. انواع سرکه، آبغوره و آبلیمو (کارخانه‌ای)

19. انواع کشک (کارخانه‌ای)

20. انواع کمپوت و کنسروجات

21. انواع بستنی و فالوده کارخانه ای

22. یخ و آب یخ

23. چای سیاه به مقدار زیاد

24. برنج زیاد و مواد حاوی نشاسته(سیب زمینی) به مقدار زیاد، هفته ای دو یا سه بار حداکثر

25. گشنیز زیاد و شاهی (ترتیزک)

26. گوشت گاو (گوشت گوساله کمتر استفاده شود، بویژه کسانی که دارای طبع سرد می‌باشند)

27. استفاده از انواع میوه‌جات غیرفصلی

28. میوه‌جات و خیار و گوجه که گلخانه‌ای باشد.

29. سرخ کردن(منظور سرخ کردنی که بدون پخت اولیه باشد، اگر ابتدا آب پز و سپس با روغن سالم بریان شود، مانعی ندارد.

30. خوردن غذاهای پر چرب

31 . خوردن نمک زیاد

32. انواع غذاهای شور (خیارشور، ماهی دودی، ماهی شور، کلم شور و غیره اعم از کارخانه‌ای و خانگی)

33. انواع ترشیجات (اعم از کارخانه‌ای و خانگی)

34. انواع فراورده‌های لبنی (ماست، شیر، خامه، سرشیر، پنیر، دوغ) که کارخانه ای تولید شده باشد.

35. انواع نوشابه‌های الکلی

36. خوردن غذاهای مانده، بیات و فریز شده

37. انواع مواد کافئین‌دار (قهوه، نسکافه و غیره)

38. آب جوش (اگر زیاد و مرتب استفاده شود)

39. کله گوسفند به مقدار زیاد

40. استفاده از زودپز، سرخ کن، مایکروفر و غیره در پخت و پز

41. ادویه جات تند به مقدار زیاد، بخصوص برای مزاج های صفرا و سودا

42. انواع غذاهای آماده

43. غذاهای رستوران

44. انواع غذاهایی که با مزاج انسان سازگاری ندارد.

45. خوردن آب و هرگونه نوشیدنی در حین و بلافاصله بعد از غذا

46. خوردن هرگونه مواد و غذای تبلیغی

47. استفاده از لوازم آرایشی شیمیایی و رنگ مو شیمیایی

خوانندگان محترم می‌توانند دلایل علمی موارد فوق‌الذکر را از گردآورنده و یا در کتاب شیمی و اجتماع اثر دکتر مهران غیاثی پیگیری نمایند.


ترکیب غذاهایی که با هم نشاید

1. ترب با ماست

2. فراورده‌های لبنی با ترشیجات

3. فراورده‌های لبنی با گوشت سفید یا قرمز

4. سویق (آرد گندم، جو و غیره) با شیربرنج

5. انگور پس از کله گوسفند

6. انار بعد از طعامی که با گوشت و حبوبات پخته شود

7. انواع ترشیجات و شور (هرچه که با سرکه ساخته شود) با برنج

8. کبوتر بچه با سیر و پیاز و خردل

9. عسل با خربزه

10. سیر با پیاز

11. پنیر تر و شیر با هر غذا

12. ماست و اسفناج

13. هر چیزی که حاوی نشاسته است(نان) با گوشت

14. میوه بعد از هر غذای گوشتی (مگر اینکه 2 ساعت بگذرد)

15. هر غذایی با خربزه و یا هندوانه

16. چای با پیاز و هندوانه

17. عدس و سرکه

18. ماش و سرکه

19. انار و حلیم

20. حلیم و سرکه

21. خربزه و مویز

22. خربزه و انبه

23. اغذیه گرم و سرد با هم

24. خوردن حبوبات نفاخ به همراه غذاهای نفاخ





نوشته شده در چهارشنبه 92/11/16ساعت 10:40 عصر توسط sareban نظرات ( ) | |


بیماری چاقی

چاقی یک از اقسام و اشکال بیماری های سوء مزاجی می باشد .که از ناتوانی کبد و غدد درونی بدن (هیپوفیز-تیروئید و...)پدیدار می گردد.

وآن نیز به علت ضعف و کاهلی اعضای مذکور است که موجب سستی و کندی در اعمال شیمیایی بدن میشود .از این رو پاره ای از مواد غذایی ناقص و نیم سوز در بدن ایجاد می گردند که هنوز به درستی مستحیل نشده تولید بیماری های گوناگون همانند ، سنگ کلیه،عوارض جلدی،ریوی،قلبی ،عصبی و ... را می نماید .

یکی از اقسام سوء مزاج ، تجمع چربی زیاد در بدن می باشد .این چربی گاه در همه ی اعضا و احشا ء بدن به نسبت یکسان و گاه در بعضی نقاط بدن مانند کبد ، قلب ،شکم،باسن، و پاها بیشتر و در برخی نقاط بدن کمتر  جمع می شود .

غالبا این چربی با سودا و مواد لزج بلغمی آمیخته می شود .

درمان بیماری چاقی :

برای درمان چاقی به روش سنتی باید ابتدا فهمید که طبیعت بیمار چگونه است ؟آیا طبیعت بیمار گرم است یا سرد ، یا آنکهبعضی از اعضایش گرم هستند و برخی دیگر سرد . فی المثل جگر گرم و معده و روده سرد باشد .بدیهی است که درمان هر یک از این اقسام با یکدیگر فرق می کند و در عدم توجه به این امر گاه داروها نتیجه ی  معکوس خواهند داشت .

1- در مورد آنان که طبیعتی سرد دارند ،پیشینیان ماءالعسل را تجویز می کردند.ماءالعسل عبارت است از یک بخش عسل و دو بخش آب . آب را بجوشانند تا یک  جزء آن بخار شود و محلول نیمی از آب و نیمی از عسل گردد  .گاهی قولنجان ،دارچین  و...مدرات گرم دیگری را کوبیده ،مقداری در ماءالعسل افزوده و به بیمار می خورانند .این دارو رطوبت و بلغم را از بدن خارج  کرده  و رفع چاقی نموده و یا جلوگیری از بروز آن می نماید.

2-در مورد آنان که طبیعتی گرم دارند پزشکان قدیم ((تمر)) میدادند 

اگر بیمار طبیعتی گرم و صفراوی داشته باشد ،بنفشه،تممرهندی،عناب،پوست بید و... می داددند .

3-هرگاه آثار حزن و اندوه و ترس که دلیل بر غلبه سودایی است در این گونه بیماران فربه و چاق دیده شود در این حالت افسنتین رومی ،آفتیمون شامی و... و بعضی داروهای دیگر که لازم باشد می دهند.

این محلول جوشانده را روزی دو فنجان پس از صرف ناهار و شام میل کند .چنانچه در آن شکر قرمز بریزد بهتر از شکر سفید است .صبحانه باید سبک باشد . بین  صبحانه و نهار غذای دیگری خورده نشود و فقط از آب میوه و سبزی استفاده شود .نان برشته بهتر است .با رعایت دقیق این دستورات ظرف سه ماه بهبودی نمایان می شود .

امام صادق (ع) : گوشت گاو موجب درد و مرض است .

گوشت گاو دیر هضم میباشد و از آن خون کثیف تولید میشود.این گوشت سبب ایجاد انواع بیماری های سوداوی ( افسردگی- وسواس-بواسیر-سرطان-جذام-ورم طحال-واریس-لکه های تیره ی پوستی-خارش-پسوریازیس-وسواس-درد مفاصل-سیاتیک-قطع شدن خون قاعدگی-ولادت پیش از وقت و مرگ ناگهانی در اثر سکته ی قلب و مغزی میشود .

گوشت گاو را  فقط افرادی باید مصرف کنند که کارهای سخت و سنگین انجام میدهند (کارگران ساختمان و...)

خوردن این گوشت در تمامی دوران نهی شده است .

گوشت گوسفندی : به بدن غذای کامل را می رساند .تن مردم را گرم میکند (انسان را گرم مزاج میکند ) . از گوشت گوسفند چربی قوی ایجاد نمی شود . معتدل ترین گوشت می باشد و مزاج انسان را متعادل میکند . در شهر های سرد و در فصل سرما بسیار موافق بدن است

آیا باید روزانه 6 تا 8 لیوان آب نوشید ؟

امام صادق (ع) : هر کس کمتر آب بخورد بدنش سالمتر است .

امام صادق (ع) : از خوردن زیاد آب بپرهیزید که ریشه ی همه ی بیماری هاست .

این مطلب یک از مطالب دروغین طب غربی می باشد  که وارد زندگی مسلمانان شده است .آب دارای طبیعت سرد و تر می باشد . آب زیاد خوردن حرارت غریزی را ضعیف میکند (انسان را سرد مزاج میکند .) چون تمام قوتهای بدن وابسته به حرارت غریزی است ، با ضعیف شدن آن جذب غذا در بدن به درستی صورت نمی گیرد . در بدن هضم صالح ایجاد نشده و گرفتگی در بدن ایجاد میشود . خوردن زیاد آب باعث خستگی کلیه میشود(چروک شدن ، کک  و مک پوست )  .افرادی که دارا ی طبع سرد (اکثر خانمها) هر قدر آب بیشتر بخورند چاقتر میشوند .

پس افرادی که قصد لاغری دارند به جای آب باید از ترکیب آب+عسل استفاده کنند .

افرادی که بیشتر آب مصرف میکنند ، سردی و تری (رطوبت ) در بدن آنها بیشتر میشود . و دچار بیماری های سرد میشوند (تحلیل قوای جنسی-استسقا(باد کردن بدن)- کم حافظه شدن-چاق شدن-ورم و نفخ معده-دست و پای سرد  در فصل زمستان و تابستان-سفید شدن سریع مو کم حوصلگی-خواب زیاد بی حالی و...)

فقط در زمان تشنگی باید  کمی آب نوشید .

 آب به مقدار قابل توجهی سرد است و از نظر رطوبت بسیار تر است. افراد با مزاج رطوبی لازم است کاملا در مصرف آن دقت نمایند در غیر این صورت دچار بیماریهای مختلف مانند فراموشی، سرماخوردگی بیش از اندازه، خستگی و سنگینی بدن می گردند.این افراد بصورت ناشتا و همچنین وسط غذا تا دو ساعت پس از غذا آب و مایعات دیگر مصرف نکنند بیاد داشته باشید آب درمانی برای هر فردی مناسب نیست و در صورت لزوم باید زیر نظر پزشک حاذق انجام شود. بلکه فقط افرادی که حرارت بسیار دارند می توانند از این رژیم بهره بگیرند.

تدابیر مربوط به خواب و بیداری

 1. بهترین وقت خوابیدن هنگامی است که هضم معده انجام گرفته و غذا از فم معده عبور کرده باشد و خواب قبل از این زمان، موجب تمدد و نفخ و رویاهای ترسناک می‌شود.
2. بهترین ساعت خواب حدوداً از ساعت 10:30 شب تا 3:30 بامداد می‌باشد و بیدار ماندن در شب بسیار بد و سحرخیزی ممدوح و شایسته است. بنابراین بهترین وقت برای قیام شب و به اصطلاح فقهی شب زنده‌داری با آنچه طب سنتی در مورد زمان خواب توصیه کرده است منطبق می‌باشد. وقتی سحر می‌شود و به صبح نزدیک می‌شویم، خواب در آن اوقات خاصیت دم زا دارد و تولید دم می‌کند. لذا بیدار بودن در آن اوقات مورد تاکید است و فضیلت نماز شب نیز، نزدیک صبح بیشتر است. بنابراین بهترین زمان خواب بعد از پاسی از شب شروع می‌شود تا فجر اول، که این زمان را باید استراحت کنید و بخوابید و بعد از آن را می‌توانید بیدار باشید.
3. خوابیدن در حال گرسنگی باعث ضعف حرارت غریزی و لاغری بدن می‌‌شود. به همین دلیل، خواب بامداد نیز که دیگر غذای شب هضم یافته و معده خالی شده است مناسب نمی‌باشد.
4. خوابیدن در زمان بین الطلوعین، هنگام اذان ظهر و هنگام غروب آفتاب مذموم بوده و نهی شده است.
5. خوابیدن در روز، خصوصاً در زمستان، باعث ایجاد بیماری‌های رطوبتی و نزله می‌گردد. تباهی رنگ چهره، سستی بدن، احساس کسالت و کاهش اشتها از دیگر عوارض خواب روزانه هستند.
6. خواب کوتاه قبل از اذان ظهر، قیلوله نام دارد و خوب است. خواب عصر بلغم زاست و خوب نیست افراد را خسته‌تر می‌کند. افراد صفراوی فقط مجاز هستند قدری بعد از ناهار خوردن با فاصله بخوابند و با شکم خالی نخوابند تا رطوبت به بدنشان برگردد.
7. بیشترین ضرر خواب روز متوجه سرد مزاجان است.
8. خواب روز نمی‌تواند جایگزین خواب شب باشد و افرادی که به خواب روز عادت دارند باید به تدریج تغییر عادت دهند.
9. خوابیدن در آفتاب به علت تحریک اخلاط و صفرا سبب سنگینیِ دِماغ و سردرد می‌شود.
10. بیداری بیش از حد موجب از بین رفتن رطوبات اصلی بدن، اختلال هضم، خشکی مغز و احتراق اخلاط می‌شود.
11. خواب معتدل شش ساعت است و نباید از ده ساعت بیشتر باشد.
12. محل خواب هر شخص باید بر حسب مزاج هر شخص، از نظر حرارت و برودت در دمای مناسبی باشد.
13. لباس خواب هر شخص باید متناسب با مزاج شخص و فصل باشد.
14. خوابیدن در محل خیلی سفت موجب آسیب به عصب می‌شود.
15. خواب بر زمین سرد و نمناک می‌تواند زمینه ساز برخی بیماریها مثل استرخاء و درد پشت گردد.
16. مکان خواب باید در تاریکی مطلق باشد لذا استفاده از چراغ خواب در حالت طبیعی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
17. در تابستان در زیر آسمان و فضای باز بخوابید و آسمان را نگاه کنید.

شیوه خوابیدن:

• بهتر است ابتدا برای مدتی به پهلوی راست و سپس به پهلوی چپ خوابید.
• شکل صحیح خوابیدن، حالت جنینی می باشد.
خوابیدن رو به قبله باعث می‌گردد تا آهن در مغز نشست نکند و جلوی سکته مغزی را می‌گیرد.
• هنگام خوابیدن باید روی شکم را با روانداز مناسب پوشاند و گرم نگه داشت. این کار باعث تجمع حرارت و هضم بهتر غذا می‌شود.
به پشت خوابیدن به ‌علت تجمع ترشحات دِماغی بر منافذ مربوطه موجب عوارض متعدد مانند بی‌خوابی، کابوس، نزله، درد پشت و ... می‌شود.
• هیچ وقت طاقباز نخوابید چرا که تخلیه ترشحاتی که از مغز ما خارج می‌شود را مختل می‌کند و فرد را مستعد سکته می‌کند.
• هیچ وقت در معرض امواج الکترومغناطیسی گوشی موبایل و ... نخوابید. توصیه می‌شود گوشی تلفن همراه خود را در هنگام خواب، خاموش کرده یا از محل خواب دور نمایید.

تذکر:
1- توصیه می‌شود افرادی که خواب خوبی ندارند و مشکل بی‌خوابی دارند:

- قبل از خواب دم کرده گل‌گاوزبان و سنبل‌الطیب میل نمایند.
- قبل از خواب در جای شلوغ حضور داشته باشند و یک دفعه از آن مکان شلوغ خارج شوند و در مکانی تاریک و ساکت استراحت کنند.
- شنیدن صدای آب، صدای باد در برگ درختان یا صدای موسیقی سنتی بسته نگار، نیز به آنها کمک می‌کند.
- برای داشتن خواب آرام، نوشیدن دم کرده بهار نارنج بعد از خنک شدن، یکی دو ساعت قبل از خواب نیز نافع است. همچنین قرار دادن دستمال معطر با گلاب در کنار بینی توصیه شده است.

2- مشکل خواب زیاد ناشی از افزایش رطوبت مغز است و می‌تواند به علت افزایش بلغم یا افزایش خون حادث گردد.

- مشکل افزایش خون: اگر این خواب در فصل بهار افزایش می‌یابد و در طول روز خمیازه می‌کشید و بدن را کش و قوس می‌دهید، این مشکل ناشی از افزایش خون است که با حجامت برطرف می‌شود.
- مشکل افزایش بلغم: اما اگر گرم مزاج نیستید و در خواب آب دهانتان جاری می‌شود و سردی‌ها باعث اذیت شما می‌شوند باید سردی‌هایی مثل ماست و دوغ و کاهو را ترک کنید و از ادویه‌جات مثل دارچین و زنجبیل استفاده کنید. هر روز 1-2 ساعت کندر بجوید (توجه کنید جویدن کندر در این مورد موثر است نه بلعیدن آن)

عمده مشکلات سفره ی ایرانی

1- زرشک پلو با مرغ و باقلا پلو با ماهی
هر دوی این غذاها، بسیار سرد هستند و به مرور زمان در صورت مصرف زیاد، غلظت خون ایجاد کرده و مقدار زیادی اخلاط نابجا و مضر بلغم و سودا در بدن تولید می کنند. ماهی، مرغ، برنج، زرشک، باقلا، روغن نباتی همگی سرد و بلغم زا هستند. حال اگر همراه این غذاها، سالاد، ماست یا ترشیجات هم مصرف گردد، مشکل چند برابر خواهد شد. در صورت مصرف چنین غذاهایی، حتما بایستی ادویه ها و مواد غذایی گرم مثل فلفل سیاه، زنجبیل، آویشن، سیاه دانه، عسل، کنجد و خرما مصرف نمایید.

2- خوردن ماست و دوغ همراه با غذاهای گوشتی
مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعات طب اسلامی و سنتی به حساب می آید. طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی علاوه بر اینکه تولید بلغم می کند، موجب فساد گوشت در معده
و در برخی موارد بروز لک و پیس می شود.
3- حذف سبزی از سفره و جایگزینی سالاد
طبق فرموده ائمه علیهم السلام، سبزی زینت و آرایش و برکت سفره است و سفره ای که در آن سبزی باشد، محل حضور فرشتگان است. طبع اغلب سبزی ها گرم است و به هضم غذا بسیار کمک می کنند. سبزی ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند؛ همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می شود. اما سالاد بر خلاف سبزی، طبع سردی دارد و هضم غذا را (برخلاف تصور مردم) مختل می کند.
نکته: بهترین ماده جهت شستشو و ضدعفونی سبزی، سرکه و نمک دریا می باشد.

4- خوردن زیاد عدسی

عدس غذایی سودا زاست و مصرف زیاد آن موجب بروز و افزایش غلظت خون می شود. اما متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که به علت تبلیغات زیاد در رابطه با خون ساز بودن عدس، مردم سایر حبوبات را کنار گذاشته و عدس را بیش از سایر حبوبات مصرف می کنند. در طب اسلامی و سنتی بر مصرف نخود بسیار تاکید شده است. نخود دارای خاصیت سم زدایی، افزایش توان جنسی، افزایش حافظه، تقویت قلب، خون سازی، استخوان سازی، جلوگیری از سفید شدن موها و ده ها خاصیت دیگر ذکر شده است.

نکته ای در رابطه با مصرف نخود: جهت کاهش مشکل نفخ معده در زمان مصرف نخود، بهتر است آن را 12 ساعت قبل از طبخ خیس کرده و سپس آب آن را دور بریزید.

5- مصرف پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه
مصرف پنیر به تنهایی همان طور که در دین اسلام نیز به آن اشاره شده است، بسیار مضر می باشد و بلغم زاست. خوردن پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستی و بی حالی و کندی در یادگیری و کاهش تمرکز ذهن می گردد.
غده پاراتیروئید، وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آن ها را به عهده دارد. این غده کلسیم و فسفر را با یکدیگر و در کنار هم می شناسد، بنابراین در زمانی که ماده غذایی حاوی کلسیم را مصرف می کنیم، بایستی همراه آن نیز فسفر مصرف کنیم، در غیر اینصورت، غده پاراتیروئید، فسفر را از مغز برمی دارد که موجب کندذهنی می شود.
بهترین زمان مصرف پنیر، وعده شام و به همراه مصلاحات آن (گردو، زیره، سیاه دانه و آویشن) می باشد. زیرا بیشترین میزان ترشح توسط غده پاراتیروئید در هنگام شب صورت می گیرد.
نکته: گردو (و همچنین بادام) باید در زمان مصرف شکسته شود، زیرا در برخورد طولانی مدت با هوا، اکسید شده و خاصیت اولیه خود را ندارد.
نکته: بادام نباید با پنیر مصرف گردد. زیرا موجب فساد در معده شده و گوارش را با مشکل رو به رو می کند و به عنوان عامل مهمی در تشکیل سنگ کلیه و مثانه محسوب می شود.

6- حذف سرکه از غذا

حذف سرکه یکی از ظلم هایی است که توسط گروهی از پزشکان دامن زده شده است. تحت اینکه که سرکه برای اعصاب مضر و سبب زخم معده می شود. در صورتی که در روایات اسلامی می بینیم که سرکه جز ثابت خوراک و سفره ائمه (علیه السلام) بوده است. همچنین پیامبر(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمودند: در خانه ای که سرکه باشد، فقر وارد نمی شود. همچنین رازی، رساله ای تحت عنوان رساله سرکه دارد که هزار خاصیت برای سرکه بیان کرده است.
سرکه در طب سنتی به عنوان یک حمل کننده (Carrier) محسوب می شود. حمل کننده ماده ای است که داروها را جهت مصرف به اعضای مورد نیاز می رساند. (نکته: عسل هم یک حمل کننده بسیار مهم به حساب می آید)
طبق تحقیقات، سرکه در کاهش کلسترول، چربی و قند خون، نقش به سزایی دارد. همچنین سرکه سبب گشاد شدن عروق و بهتر شدن جریان خون می شود؛ به هضم غذا کمک کرده و صفرا بُر است؛ ضدعفونی کننده و موجب از بین رفتن رسوبات و املاح مضر است.
نکته: طبیعت سرکه سرد است و افراد بلغمی و سوداوی باید در مصرف آن دقت نمایند. چنانچه افراد سرد مزاج در مصرف سرکه (بدون مصلحات) زیاده روی کنند، ممکن است موجب افت فشارخون و بی حالی گردند. بنابراین افراد سرد مزاج باید سرکه را با عسل و یا شیره خرما مصرف نمایند.

7- تنوع خواری و مصرف اقلام متعدد در یک وعده غذایی

چنین شیوه غذا خوردن، موجب به هم خوردن تنظیم گوارش شده و بسیار مضر است. زمانی که چند ماده غذایی متنوع را در یک وعده میل می کنید، آنزیم های هاضمه دچار سردرگمی و اختلال شده و هضم غذا ناقص خواهد شد. زیرا مواد غذایی متفاوت، زمان هضم متفاوتی با یکدیگر دارند. در نتیجه از ترکیب این مواد، اخلاط فاسد در بدن تولید می گردد.

8- وعده غذایی ظهر

از نظر طب اسلامی و سنتی وعده غذایی ظهر، مضر بوده و بلغم و سودا را در بدن زیاد می کند و سبب غلظت خون می گردد. ترک وعده نهار موجب تقویت ایمنی بدن، تناسب اندام، حفظ تعادل مزاج و رفع بیماری ها می شود.
در روایات اسلامی و همچنین قرآن به دو وعده صبح و شام به عنوان وعده های غذایی اشاره شده است. در سوره مریم آیه 62، می خوانیم که «و لهم رزقهم فیها بکره و عشیا»؛ «روزی بهشتیان در بهشت دو وعده صبح و شام» است. همچنین همان طور که قبلا اشاره شد، گرم ترین زمان در طول روز، ظهر است که بهترین کار در آن ساعات، سرد کردن بدن است، نه خوردن غذا. در طب اسلامی توصیه شده که انرژی بدن در زمان ظهر از خواب قیلوله تامین شود.

9- عدم مصرف صحیح آجیل
آجیل برای کاهش چربی، غلظت خون، سلامت قلب، سلامت کبد و افزایش کارکرد مغز بی نهایت مفید و لازم است. طبق تحقیقات مصرف روزانه یک مشت آجیل، بین 5 تا 15 سال به طول عمر انسان می افزاید. مصرف حداقل 7 عدد بادام در روز (البته به شرطی که به صورت تازه از پوست در آید) در جهت پاکسازی کبد و تقویت استخوان ها، رشد قدی اطفال و افزایش ضریب هوشی و حافظه توصیه شده است.
بهترین نوع آجیل، 4 مغز گردو، بادام، فندق و پسته است که 4 برابر گوشت انرژی دارد و تمام 20 نوع پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند. توصیه می شود 4 مغز را هفته ای یک بار درست کرده، به صورت پودر در آورده و در یک ظرف در بسته نگهداری نمایید. 4 مغز به عنوان یک غذای بسیار عالی برای کودکان در حال رشد می باشد.
افراد صفراوی بایستی در مصرف آجیل احتیاط کرده و زیاده روی نکنند.

10- عدم مصرف صحیح ادویه جات

باور غلط و مصطلح دیگری که از سوی پزشکان تقویت می شود، مضر بودن ادویه جات برای کبد است. تنها مورد احتیاط ادویه، افراد صفراوی می باشند.
مصرف ادویه با غذا موجب فعال شدن کبد و کارکرد منظم دستگاه گوارش خواهد شد. اکثر ادویه ها خاصیت دارویی و درمانی دارند. به طوری کلی ادویه جات باعث تعدیل بلغم اضافی معده و رطوبت های نابه جای دستگاه گوارش می شود. مصرف مداوم و بلند مدت ادویه ، بلغم و سوداری نا به جای بدن را کاهش داده و در تخفیف و درمان بیماری های ناشی از بلغم و سودا بسیار موثر است. بیماری هایی مثل آرتروز، درد مفاصل، نفخ معده، کاهش حافظه، صرع، شب ادراری، عفونت های زنانه، افسردگی و ...

11- مصرف میوه همراه با غذا
مصرف میوه با غذا سوء هاضمه و اخلاط فاسد تولید کرده و موجب تباه شدن معده می گردد. تنها دو میوه زیتون و انار، مجوز مصرف با غذا را دارند. جالب است که بدانیم مصرف آن ها به تنهایی از دیدگاه طب اسلامی و سنتی مناسب نیست و مضر شناخته شده است.
بهتر است میوه ها به تنهایی و در وعده جداگانه ای مصرف شوند. و در هر وعده غذایی تنها یک نوع میوه (به دلیل متفاوت بودن زمان هضم مواد غذایی مختلف) که البته باید به فصل و کاملا رسیده (کال نباشد) میل شود. به عنوان مثال در یک وعده نباید همزمان از سیب و پرتقال استفاده شود.
میوه ها دارای فیبر بوده و مانع از یبوست می شوند. همچنین موادی سرشار از ویتامین محسوب می شوند.

نکته
: شیر هم یک غذا محسوب می شود، بنابراین مصرف میوه با آن ممنوع است و طبق روایات اسلامی، مصرف میوه با شیر، معده را تباه می کند. به عنوان مثال شیر و موز.

12- مصرف نکردن مصلحات غذایی

هر غذایی در طب اسلامی و سنتی دارای چندین مصلح می باشد. مصلح ماده غذایی است که در اصلاح و تعدیل عوارض جانبی احتمالی آن غذا موثر خواهد بود. مصلح هضم غذا را بهتر کرده و خواص و فوائد و میزان اثرگذاری غذا را در بدن و ارگان های مربوطه مضاعف می کند.
در تغذیه سنتی ایرانیان، مصرف مصلحات به طور کامل رعایت می شده است. کمتر غذا و میوه ای دیده می شده که بدون مصلح مصرف شود. متاسفانه امروزه اغلب این مصلحات کنار گذاشته شده و همین سبب کاهش کم و کیف در جذب و هضم غذا خواهد شد.

به کمک فایل زیر می توانید با
مصلحات مواد غذایی مختلف آشنا شوید. مطالب این فایل شامل اسامی داروهای اساسی در طب اسلامی، چله های 14 گانه سلامت جسم و روان و لیست مصلحات غذاها می باشد.


13- استفاده از اقلام و غذاهای وارداتی

اکثر این غذاها یبوست زا هستند. و از نظر طب اسلامی، یبوست مادر تمام بیماری هاست. همچنین تمامی این غذاها توسط کارخانه ها تولید می گردند و کارخانه ها جهت افزایش زمان ماندگاری محصولات خود به این محصولات مواد نگهدارنده شیمیایی اضافه می کنند. از جمله ماکارونی، پیتزا، پفک، سوسیس، کالباس، بیسکویت ها، شکلات ها و ... . تمام این محصولات جای توضیح و بحث بسیار دارد که انشاالله در آینده مطالبی ارائه خواهد شد.

14- ایستاده غذا خوردن
ایستاده و در حال حرکت، غذا خوردن در اسلام بسیار نکوهش شده و از آن به غذا خوردن چهارپایان تعبیر شده است. خوردن غذا به صورت ایستاده موجب افزایش سودا در خون شده و ایجاد غلظت در خون می‌کند.

15- مصرف زیاد سالاد الویه

سالاد الویه جزء غذاهای بسیار سرد و بلغم‌زاست. لذا باید با ادویه‌های گرم نظیر فلفل و آویشن، مصرف شود. همچنین استفاده از سس مایونز در این غذا به علت دارا بودن مواد شیمیایی کُربات و سُربات، در خون ایجاد مسمومیت کرده و سرطان‌زا می‌باشد.

16- تندتند غذا خوردن

غذا باید کاملا جویده شده و به آرامی خورده شود. اهمیت این موضوع به حدی است که بر طبق فرمایش معصومین، مدت زمانی که سر سفره غذا حضور دارید، جزء عمر محسوب نمی‌شود. شاید حکمت این موضوع این باشد که انسان تشویق شود تا به آرامی و صرف زمان و حوصله بیشتری به خوردن غذا بپردازد. سریع خوردن غذا سبب ترشح ناقص آنزیم‌های گوارشی شده و هضم را مختل می‌کند. فراموش نشود، در صورتی که هضم به هر دلیلی ناقص صورت گیرد، خلط فاسد و نابجا در بدن تولید می‌شود.

17- نگاه نکردن به غذا

«فلینظر الانسان الی طعامه»، پس انسان بایستی به غذای خود نگاه کند. البته نکته‌ای که از همه مهم‌تر است توجه به حلال بودن لقمه و غذا است و سپس توجه به نعمت‌های پاکیزه، لذید و پر فایده خداوند متعال. در هنگام غذا خوردن باید سعی شود از کارهای جانبی دیگر پرهیز کرده و تمام حواس انسان به غذا معطوف گردد.

یکی از
توطئه‌های که امروزه در مورد نوشیدن آب صورت گرفته است، تغییر ظروف مخصوص نوشیدن آب است. در گذشته، آب در کاسه‌های لعابی آبی رنگ ریخته می‌شد، فرد در زمان نوشیدن آب در این ظروف، احساس شادابی کرده و آب را مشاهده می‌کرد. اما در طی زمان، کاسه تبدیل به لیوان، سپس نی و در نهایت تبدیل به بطری شد. دیگر نه خبری از ظروفی از جنس خاک است و نه رنگ آبی آن‌ها. دیگر آب در بطری قابل مشاهده نیست و هیچ کس بعد از خوردن آب از بطری، «سلام بر حسین(علیه‌السلام)» نمی‌گوید.

18- مصرف غلط ماست با اسفناج

مصرف ماست با اسفناج به دلیل تشکیل اگزالات کلسیم، مولد تشکیل سنگ کلیه و مثانه است، اما امروزه به وفور مصرف می‌شود. مصلح ماست و اسفناج، زعفران و گردو می‌باشد

 


نوشته شده در چهارشنبه 92/11/16ساعت 10:38 عصر توسط sareban نظرات ( ) | |

 

غذاهای محرک سوزش معده

 

امروزه اغلب افراد بنا به دلایل متعددی این درد را تجربه می کنند. دردی که می تواند بخش عمده ای از زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

اجازه دهید کمی راجع به علت وقوع این درد صحبت کنیم.
طبق توصیفات آناتومی ، ماهیچه ای حلقوی در فاصله اتصاف مری به معده وجود دارد که کنترل ورود و خروج مواد از مری به معده را هدایت می کند.عملکرد اصلی این ماهیچه ممانعت از بازگشت اسید معده به داخل مری است. اما در افراد مبتلا به سوزش معده (ترش کردگی) این ماهیچه عملکرد درستی نداشته و باعث بازگشت اسید معده به مری می شود که در این صورت سوزش آن را در ناحیه قفسه سینه احساس خواهیم کرد.

اما آیا این واقعه به این معنا است که زندگی بدون این درد اجتناب ناپذیر است؟
نه !
این طور نیست.طبق امار مشخص شده که 92% از دلایل بروز این درد به خاطر نوع رژیم غذایی غلطی است که پیروی می کنیم. با این توصیفات بهتر است کمی راجع به غذاهای محرک این درد و ناراحتی صحبت کنیم.
در واقع می توان گفت که غذاهای محرک از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما بعضی غذاها و نوشیدنی ها به خصوص این تاثیر ناخواسته را در اغلب افراد دارند و باعث بازگشت اسید معده به مری می شوند . این غذاها عبارتند از:

 

غذاهای محرک سوزش معده

گوشت ها:
اغلب گوشت ها چنین خاصیتی دارند.
چربی ها، روغن، شیرینی جات:شکلات، چیپس، کره، سالادهای پر سس، غذهای سرخ شده چرب ، ماکارونی

 

میوه جات و سبزیجات و عصاره آنها :
آب پرتغال، لیمو، اب گریپ فروت، گوجه، پیاز، سالاد سیب زمینی.
رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب
سایر نوشیدنی ها: مثل چای ، قهوه، آب جو

لبنیات: مثل خامه، شیر، بستنی و ..
این غذاها و نوشیدنی ها در ارتباط با بروز سوزش معده موثر هستند و روش رهایی از تاثیر ناخواسته آنها این است که در مصرف آن ها حد اعتدال رعایت شود. استعمال دخانیات نیز یکی دیگر از دلایل بروز سوزش معده است.کلا نوشیدنی های کربوناتی نیز باعث برگشت اسید معده به مری می شود.
بهترین راه پیشگیری از این درد ناخوشایند این است که علاوه بر رعایت تعادل در مصرف غذاهای ذکر شده ، حجم وعده های غذایی را کاهش دهید .

 

غذاهای محرک سوزش معده

 

چون وعده های غذایی سنگین و سرشار از چربی ، مدت طولانی تری در معده توقف می کند . نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که غذا ها و نوشیدنی های ذکر شده عمومیت کاملی ندارد. هر فردی نسبت به غذاهای خاصی تحریک شده ، بنابر این بهتر است فارغ از این لیست ، به رژیم غذایی خود توجه کنید و غذاهای محرک را شناسایی نموده و در مورد مصرف آن ها احتیاط لازم را داشته باشید.
برای کسب اطلاع بهتر راجع به این مسئله بهتر است سایر علائم، زمان بروز درد، غذای صرف شده ، فعالیت انجام شده قبل از بروز درد را نیز یادداشت کنید تا با مشاهده آنها به نتیجه گیری جامع تری دست یابید.
از دیگر توصیه های لازم در زمینه پیشگیری از سوزش معده این است که اگر به غذاهای رستورانی تمایل دارید یا اغلب مواقع به این مکان ها سر می زنید ، سعی کنید که غذای سالمی را سفارش دهید. غذایی کم چرب و حاوی پروتئین متعادل می تواند انتخاب درستی باشد. چون غذاهای سرشار از پروتئین باعث ایجاد فشار به معده می شود و اسید معده را به مری هدایت می کند.
شاید باور نکنید، اما به همان نسبت ناخوشایندی که از سوزش قفسه سینه احساس می کنید ، رهایی از آن نیز اسان است. کمی تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی و اندکی توجه به محرکات می تواند شما را در رهایی از این وضعیت یاری کند.


نوشته شده در چهارشنبه 92/11/16ساعت 10:21 عصر توسط sareban نظرات ( ) | |

 


نوشته شده در چهارشنبه 92/9/27ساعت 11:55 عصر توسط sareban نظرات ( ) | |

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

قالب وبلاگ : قالب وبلاگ

 دانلود آهنگ - قیمت خودرو - قالب وبلاگ