سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سیرت


بیماری چاقی

چاقی یک از اقسام و اشکال بیماری های سوء مزاجی می باشد .که از ناتوانی کبد و غدد درونی بدن (هیپوفیز-تیروئید و...)پدیدار می گردد.

وآن نیز به علت ضعف و کاهلی اعضای مذکور است که موجب سستی و کندی در اعمال شیمیایی بدن میشود .از این رو پاره ای از مواد غذایی ناقص و نیم سوز در بدن ایجاد می گردند که هنوز به درستی مستحیل نشده تولید بیماری های گوناگون همانند ، سنگ کلیه،عوارض جلدی،ریوی،قلبی ،عصبی و ... را می نماید .

یکی از اقسام سوء مزاج ، تجمع چربی زیاد در بدن می باشد .این چربی گاه در همه ی اعضا و احشا ء بدن به نسبت یکسان و گاه در بعضی نقاط بدن مانند کبد ، قلب ،شکم،باسن، و پاها بیشتر و در برخی نقاط بدن کمتر  جمع می شود .

غالبا این چربی با سودا و مواد لزج بلغمی آمیخته می شود .

درمان بیماری چاقی :

برای درمان چاقی به روش سنتی باید ابتدا فهمید که طبیعت بیمار چگونه است ؟آیا طبیعت بیمار گرم است یا سرد ، یا آنکهبعضی از اعضایش گرم هستند و برخی دیگر سرد . فی المثل جگر گرم و معده و روده سرد باشد .بدیهی است که درمان هر یک از این اقسام با یکدیگر فرق می کند و در عدم توجه به این امر گاه داروها نتیجه ی  معکوس خواهند داشت .

1- در مورد آنان که طبیعتی سرد دارند ،پیشینیان ماءالعسل را تجویز می کردند.ماءالعسل عبارت است از یک بخش عسل و دو بخش آب . آب را بجوشانند تا یک  جزء آن بخار شود و محلول نیمی از آب و نیمی از عسل گردد  .گاهی قولنجان ،دارچین  و...مدرات گرم دیگری را کوبیده ،مقداری در ماءالعسل افزوده و به بیمار می خورانند .این دارو رطوبت و بلغم را از بدن خارج  کرده  و رفع چاقی نموده و یا جلوگیری از بروز آن می نماید.

2-در مورد آنان که طبیعتی گرم دارند پزشکان قدیم ((تمر)) میدادند 

اگر بیمار طبیعتی گرم و صفراوی داشته باشد ،بنفشه،تممرهندی،عناب،پوست بید و... می داددند .

3-هرگاه آثار حزن و اندوه و ترس که دلیل بر غلبه سودایی است در این گونه بیماران فربه و چاق دیده شود در این حالت افسنتین رومی ،آفتیمون شامی و... و بعضی داروهای دیگر که لازم باشد می دهند.

این محلول جوشانده را روزی دو فنجان پس از صرف ناهار و شام میل کند .چنانچه در آن شکر قرمز بریزد بهتر از شکر سفید است .صبحانه باید سبک باشد . بین  صبحانه و نهار غذای دیگری خورده نشود و فقط از آب میوه و سبزی استفاده شود .نان برشته بهتر است .با رعایت دقیق این دستورات ظرف سه ماه بهبودی نمایان می شود .

امام صادق (ع) : گوشت گاو موجب درد و مرض است .

گوشت گاو دیر هضم میباشد و از آن خون کثیف تولید میشود.این گوشت سبب ایجاد انواع بیماری های سوداوی ( افسردگی- وسواس-بواسیر-سرطان-جذام-ورم طحال-واریس-لکه های تیره ی پوستی-خارش-پسوریازیس-وسواس-درد مفاصل-سیاتیک-قطع شدن خون قاعدگی-ولادت پیش از وقت و مرگ ناگهانی در اثر سکته ی قلب و مغزی میشود .

گوشت گاو را  فقط افرادی باید مصرف کنند که کارهای سخت و سنگین انجام میدهند (کارگران ساختمان و...)

خوردن این گوشت در تمامی دوران نهی شده است .

گوشت گوسفندی : به بدن غذای کامل را می رساند .تن مردم را گرم میکند (انسان را گرم مزاج میکند ) . از گوشت گوسفند چربی قوی ایجاد نمی شود . معتدل ترین گوشت می باشد و مزاج انسان را متعادل میکند . در شهر های سرد و در فصل سرما بسیار موافق بدن است

آیا باید روزانه 6 تا 8 لیوان آب نوشید ؟

امام صادق (ع) : هر کس کمتر آب بخورد بدنش سالمتر است .

امام صادق (ع) : از خوردن زیاد آب بپرهیزید که ریشه ی همه ی بیماری هاست .

این مطلب یک از مطالب دروغین طب غربی می باشد  که وارد زندگی مسلمانان شده است .آب دارای طبیعت سرد و تر می باشد . آب زیاد خوردن حرارت غریزی را ضعیف میکند (انسان را سرد مزاج میکند .) چون تمام قوتهای بدن وابسته به حرارت غریزی است ، با ضعیف شدن آن جذب غذا در بدن به درستی صورت نمی گیرد . در بدن هضم صالح ایجاد نشده و گرفتگی در بدن ایجاد میشود . خوردن زیاد آب باعث خستگی کلیه میشود(چروک شدن ، کک  و مک پوست )  .افرادی که دارا ی طبع سرد (اکثر خانمها) هر قدر آب بیشتر بخورند چاقتر میشوند .

پس افرادی که قصد لاغری دارند به جای آب باید از ترکیب آب+عسل استفاده کنند .

افرادی که بیشتر آب مصرف میکنند ، سردی و تری (رطوبت ) در بدن آنها بیشتر میشود . و دچار بیماری های سرد میشوند (تحلیل قوای جنسی-استسقا(باد کردن بدن)- کم حافظه شدن-چاق شدن-ورم و نفخ معده-دست و پای سرد  در فصل زمستان و تابستان-سفید شدن سریع مو کم حوصلگی-خواب زیاد بی حالی و...)

فقط در زمان تشنگی باید  کمی آب نوشید .

 آب به مقدار قابل توجهی سرد است و از نظر رطوبت بسیار تر است. افراد با مزاج رطوبی لازم است کاملا در مصرف آن دقت نمایند در غیر این صورت دچار بیماریهای مختلف مانند فراموشی، سرماخوردگی بیش از اندازه، خستگی و سنگینی بدن می گردند.این افراد بصورت ناشتا و همچنین وسط غذا تا دو ساعت پس از غذا آب و مایعات دیگر مصرف نکنند بیاد داشته باشید آب درمانی برای هر فردی مناسب نیست و در صورت لزوم باید زیر نظر پزشک حاذق انجام شود. بلکه فقط افرادی که حرارت بسیار دارند می توانند از این رژیم بهره بگیرند.

تدابیر مربوط به خواب و بیداری

 1. بهترین وقت خوابیدن هنگامی است که هضم معده انجام گرفته و غذا از فم معده عبور کرده باشد و خواب قبل از این زمان، موجب تمدد و نفخ و رویاهای ترسناک می‌شود.
2. بهترین ساعت خواب حدوداً از ساعت 10:30 شب تا 3:30 بامداد می‌باشد و بیدار ماندن در شب بسیار بد و سحرخیزی ممدوح و شایسته است. بنابراین بهترین وقت برای قیام شب و به اصطلاح فقهی شب زنده‌داری با آنچه طب سنتی در مورد زمان خواب توصیه کرده است منطبق می‌باشد. وقتی سحر می‌شود و به صبح نزدیک می‌شویم، خواب در آن اوقات خاصیت دم زا دارد و تولید دم می‌کند. لذا بیدار بودن در آن اوقات مورد تاکید است و فضیلت نماز شب نیز، نزدیک صبح بیشتر است. بنابراین بهترین زمان خواب بعد از پاسی از شب شروع می‌شود تا فجر اول، که این زمان را باید استراحت کنید و بخوابید و بعد از آن را می‌توانید بیدار باشید.
3. خوابیدن در حال گرسنگی باعث ضعف حرارت غریزی و لاغری بدن می‌‌شود. به همین دلیل، خواب بامداد نیز که دیگر غذای شب هضم یافته و معده خالی شده است مناسب نمی‌باشد.
4. خوابیدن در زمان بین الطلوعین، هنگام اذان ظهر و هنگام غروب آفتاب مذموم بوده و نهی شده است.
5. خوابیدن در روز، خصوصاً در زمستان، باعث ایجاد بیماری‌های رطوبتی و نزله می‌گردد. تباهی رنگ چهره، سستی بدن، احساس کسالت و کاهش اشتها از دیگر عوارض خواب روزانه هستند.
6. خواب کوتاه قبل از اذان ظهر، قیلوله نام دارد و خوب است. خواب عصر بلغم زاست و خوب نیست افراد را خسته‌تر می‌کند. افراد صفراوی فقط مجاز هستند قدری بعد از ناهار خوردن با فاصله بخوابند و با شکم خالی نخوابند تا رطوبت به بدنشان برگردد.
7. بیشترین ضرر خواب روز متوجه سرد مزاجان است.
8. خواب روز نمی‌تواند جایگزین خواب شب باشد و افرادی که به خواب روز عادت دارند باید به تدریج تغییر عادت دهند.
9. خوابیدن در آفتاب به علت تحریک اخلاط و صفرا سبب سنگینیِ دِماغ و سردرد می‌شود.
10. بیداری بیش از حد موجب از بین رفتن رطوبات اصلی بدن، اختلال هضم، خشکی مغز و احتراق اخلاط می‌شود.
11. خواب معتدل شش ساعت است و نباید از ده ساعت بیشتر باشد.
12. محل خواب هر شخص باید بر حسب مزاج هر شخص، از نظر حرارت و برودت در دمای مناسبی باشد.
13. لباس خواب هر شخص باید متناسب با مزاج شخص و فصل باشد.
14. خوابیدن در محل خیلی سفت موجب آسیب به عصب می‌شود.
15. خواب بر زمین سرد و نمناک می‌تواند زمینه ساز برخی بیماریها مثل استرخاء و درد پشت گردد.
16. مکان خواب باید در تاریکی مطلق باشد لذا استفاده از چراغ خواب در حالت طبیعی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
17. در تابستان در زیر آسمان و فضای باز بخوابید و آسمان را نگاه کنید.

شیوه خوابیدن:

• بهتر است ابتدا برای مدتی به پهلوی راست و سپس به پهلوی چپ خوابید.
• شکل صحیح خوابیدن، حالت جنینی می باشد.
خوابیدن رو به قبله باعث می‌گردد تا آهن در مغز نشست نکند و جلوی سکته مغزی را می‌گیرد.
• هنگام خوابیدن باید روی شکم را با روانداز مناسب پوشاند و گرم نگه داشت. این کار باعث تجمع حرارت و هضم بهتر غذا می‌شود.
به پشت خوابیدن به ‌علت تجمع ترشحات دِماغی بر منافذ مربوطه موجب عوارض متعدد مانند بی‌خوابی، کابوس، نزله، درد پشت و ... می‌شود.
• هیچ وقت طاقباز نخوابید چرا که تخلیه ترشحاتی که از مغز ما خارج می‌شود را مختل می‌کند و فرد را مستعد سکته می‌کند.
• هیچ وقت در معرض امواج الکترومغناطیسی گوشی موبایل و ... نخوابید. توصیه می‌شود گوشی تلفن همراه خود را در هنگام خواب، خاموش کرده یا از محل خواب دور نمایید.

تذکر:
1- توصیه می‌شود افرادی که خواب خوبی ندارند و مشکل بی‌خوابی دارند:

- قبل از خواب دم کرده گل‌گاوزبان و سنبل‌الطیب میل نمایند.
- قبل از خواب در جای شلوغ حضور داشته باشند و یک دفعه از آن مکان شلوغ خارج شوند و در مکانی تاریک و ساکت استراحت کنند.
- شنیدن صدای آب، صدای باد در برگ درختان یا صدای موسیقی سنتی بسته نگار، نیز به آنها کمک می‌کند.
- برای داشتن خواب آرام، نوشیدن دم کرده بهار نارنج بعد از خنک شدن، یکی دو ساعت قبل از خواب نیز نافع است. همچنین قرار دادن دستمال معطر با گلاب در کنار بینی توصیه شده است.

2- مشکل خواب زیاد ناشی از افزایش رطوبت مغز است و می‌تواند به علت افزایش بلغم یا افزایش خون حادث گردد.

- مشکل افزایش خون: اگر این خواب در فصل بهار افزایش می‌یابد و در طول روز خمیازه می‌کشید و بدن را کش و قوس می‌دهید، این مشکل ناشی از افزایش خون است که با حجامت برطرف می‌شود.
- مشکل افزایش بلغم: اما اگر گرم مزاج نیستید و در خواب آب دهانتان جاری می‌شود و سردی‌ها باعث اذیت شما می‌شوند باید سردی‌هایی مثل ماست و دوغ و کاهو را ترک کنید و از ادویه‌جات مثل دارچین و زنجبیل استفاده کنید. هر روز 1-2 ساعت کندر بجوید (توجه کنید جویدن کندر در این مورد موثر است نه بلعیدن آن)

عمده مشکلات سفره ی ایرانی

1- زرشک پلو با مرغ و باقلا پلو با ماهی
هر دوی این غذاها، بسیار سرد هستند و به مرور زمان در صورت مصرف زیاد، غلظت خون ایجاد کرده و مقدار زیادی اخلاط نابجا و مضر بلغم و سودا در بدن تولید می کنند. ماهی، مرغ، برنج، زرشک، باقلا، روغن نباتی همگی سرد و بلغم زا هستند. حال اگر همراه این غذاها، سالاد، ماست یا ترشیجات هم مصرف گردد، مشکل چند برابر خواهد شد. در صورت مصرف چنین غذاهایی، حتما بایستی ادویه ها و مواد غذایی گرم مثل فلفل سیاه، زنجبیل، آویشن، سیاه دانه، عسل، کنجد و خرما مصرف نمایید.

2- خوردن ماست و دوغ همراه با غذاهای گوشتی
مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعات طب اسلامی و سنتی به حساب می آید. طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی علاوه بر اینکه تولید بلغم می کند، موجب فساد گوشت در معده
و در برخی موارد بروز لک و پیس می شود.
3- حذف سبزی از سفره و جایگزینی سالاد
طبق فرموده ائمه علیهم السلام، سبزی زینت و آرایش و برکت سفره است و سفره ای که در آن سبزی باشد، محل حضور فرشتگان است. طبع اغلب سبزی ها گرم است و به هضم غذا بسیار کمک می کنند. سبزی ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند؛ همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می شود. اما سالاد بر خلاف سبزی، طبع سردی دارد و هضم غذا را (برخلاف تصور مردم) مختل می کند.
نکته: بهترین ماده جهت شستشو و ضدعفونی سبزی، سرکه و نمک دریا می باشد.

4- خوردن زیاد عدسی

عدس غذایی سودا زاست و مصرف زیاد آن موجب بروز و افزایش غلظت خون می شود. اما متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که به علت تبلیغات زیاد در رابطه با خون ساز بودن عدس، مردم سایر حبوبات را کنار گذاشته و عدس را بیش از سایر حبوبات مصرف می کنند. در طب اسلامی و سنتی بر مصرف نخود بسیار تاکید شده است. نخود دارای خاصیت سم زدایی، افزایش توان جنسی، افزایش حافظه، تقویت قلب، خون سازی، استخوان سازی، جلوگیری از سفید شدن موها و ده ها خاصیت دیگر ذکر شده است.

نکته ای در رابطه با مصرف نخود: جهت کاهش مشکل نفخ معده در زمان مصرف نخود، بهتر است آن را 12 ساعت قبل از طبخ خیس کرده و سپس آب آن را دور بریزید.

5- مصرف پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه
مصرف پنیر به تنهایی همان طور که در دین اسلام نیز به آن اشاره شده است، بسیار مضر می باشد و بلغم زاست. خوردن پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستی و بی حالی و کندی در یادگیری و کاهش تمرکز ذهن می گردد.
غده پاراتیروئید، وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آن ها را به عهده دارد. این غده کلسیم و فسفر را با یکدیگر و در کنار هم می شناسد، بنابراین در زمانی که ماده غذایی حاوی کلسیم را مصرف می کنیم، بایستی همراه آن نیز فسفر مصرف کنیم، در غیر اینصورت، غده پاراتیروئید، فسفر را از مغز برمی دارد که موجب کندذهنی می شود.
بهترین زمان مصرف پنیر، وعده شام و به همراه مصلاحات آن (گردو، زیره، سیاه دانه و آویشن) می باشد. زیرا بیشترین میزان ترشح توسط غده پاراتیروئید در هنگام شب صورت می گیرد.
نکته: گردو (و همچنین بادام) باید در زمان مصرف شکسته شود، زیرا در برخورد طولانی مدت با هوا، اکسید شده و خاصیت اولیه خود را ندارد.
نکته: بادام نباید با پنیر مصرف گردد. زیرا موجب فساد در معده شده و گوارش را با مشکل رو به رو می کند و به عنوان عامل مهمی در تشکیل سنگ کلیه و مثانه محسوب می شود.

6- حذف سرکه از غذا

حذف سرکه یکی از ظلم هایی است که توسط گروهی از پزشکان دامن زده شده است. تحت اینکه که سرکه برای اعصاب مضر و سبب زخم معده می شود. در صورتی که در روایات اسلامی می بینیم که سرکه جز ثابت خوراک و سفره ائمه (علیه السلام) بوده است. همچنین پیامبر(صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمودند: در خانه ای که سرکه باشد، فقر وارد نمی شود. همچنین رازی، رساله ای تحت عنوان رساله سرکه دارد که هزار خاصیت برای سرکه بیان کرده است.
سرکه در طب سنتی به عنوان یک حمل کننده (Carrier) محسوب می شود. حمل کننده ماده ای است که داروها را جهت مصرف به اعضای مورد نیاز می رساند. (نکته: عسل هم یک حمل کننده بسیار مهم به حساب می آید)
طبق تحقیقات، سرکه در کاهش کلسترول، چربی و قند خون، نقش به سزایی دارد. همچنین سرکه سبب گشاد شدن عروق و بهتر شدن جریان خون می شود؛ به هضم غذا کمک کرده و صفرا بُر است؛ ضدعفونی کننده و موجب از بین رفتن رسوبات و املاح مضر است.
نکته: طبیعت سرکه سرد است و افراد بلغمی و سوداوی باید در مصرف آن دقت نمایند. چنانچه افراد سرد مزاج در مصرف سرکه (بدون مصلحات) زیاده روی کنند، ممکن است موجب افت فشارخون و بی حالی گردند. بنابراین افراد سرد مزاج باید سرکه را با عسل و یا شیره خرما مصرف نمایند.

7- تنوع خواری و مصرف اقلام متعدد در یک وعده غذایی

چنین شیوه غذا خوردن، موجب به هم خوردن تنظیم گوارش شده و بسیار مضر است. زمانی که چند ماده غذایی متنوع را در یک وعده میل می کنید، آنزیم های هاضمه دچار سردرگمی و اختلال شده و هضم غذا ناقص خواهد شد. زیرا مواد غذایی متفاوت، زمان هضم متفاوتی با یکدیگر دارند. در نتیجه از ترکیب این مواد، اخلاط فاسد در بدن تولید می گردد.

8- وعده غذایی ظهر

از نظر طب اسلامی و سنتی وعده غذایی ظهر، مضر بوده و بلغم و سودا را در بدن زیاد می کند و سبب غلظت خون می گردد. ترک وعده نهار موجب تقویت ایمنی بدن، تناسب اندام، حفظ تعادل مزاج و رفع بیماری ها می شود.
در روایات اسلامی و همچنین قرآن به دو وعده صبح و شام به عنوان وعده های غذایی اشاره شده است. در سوره مریم آیه 62، می خوانیم که «و لهم رزقهم فیها بکره و عشیا»؛ «روزی بهشتیان در بهشت دو وعده صبح و شام» است. همچنین همان طور که قبلا اشاره شد، گرم ترین زمان در طول روز، ظهر است که بهترین کار در آن ساعات، سرد کردن بدن است، نه خوردن غذا. در طب اسلامی توصیه شده که انرژی بدن در زمان ظهر از خواب قیلوله تامین شود.

9- عدم مصرف صحیح آجیل
آجیل برای کاهش چربی، غلظت خون، سلامت قلب، سلامت کبد و افزایش کارکرد مغز بی نهایت مفید و لازم است. طبق تحقیقات مصرف روزانه یک مشت آجیل، بین 5 تا 15 سال به طول عمر انسان می افزاید. مصرف حداقل 7 عدد بادام در روز (البته به شرطی که به صورت تازه از پوست در آید) در جهت پاکسازی کبد و تقویت استخوان ها، رشد قدی اطفال و افزایش ضریب هوشی و حافظه توصیه شده است.
بهترین نوع آجیل، 4 مغز گردو، بادام، فندق و پسته است که 4 برابر گوشت انرژی دارد و تمام 20 نوع پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند. توصیه می شود 4 مغز را هفته ای یک بار درست کرده، به صورت پودر در آورده و در یک ظرف در بسته نگهداری نمایید. 4 مغز به عنوان یک غذای بسیار عالی برای کودکان در حال رشد می باشد.
افراد صفراوی بایستی در مصرف آجیل احتیاط کرده و زیاده روی نکنند.

10- عدم مصرف صحیح ادویه جات

باور غلط و مصطلح دیگری که از سوی پزشکان تقویت می شود، مضر بودن ادویه جات برای کبد است. تنها مورد احتیاط ادویه، افراد صفراوی می باشند.
مصرف ادویه با غذا موجب فعال شدن کبد و کارکرد منظم دستگاه گوارش خواهد شد. اکثر ادویه ها خاصیت دارویی و درمانی دارند. به طوری کلی ادویه جات باعث تعدیل بلغم اضافی معده و رطوبت های نابه جای دستگاه گوارش می شود. مصرف مداوم و بلند مدت ادویه ، بلغم و سوداری نا به جای بدن را کاهش داده و در تخفیف و درمان بیماری های ناشی از بلغم و سودا بسیار موثر است. بیماری هایی مثل آرتروز، درد مفاصل، نفخ معده، کاهش حافظه، صرع، شب ادراری، عفونت های زنانه، افسردگی و ...

11- مصرف میوه همراه با غذا
مصرف میوه با غذا سوء هاضمه و اخلاط فاسد تولید کرده و موجب تباه شدن معده می گردد. تنها دو میوه زیتون و انار، مجوز مصرف با غذا را دارند. جالب است که بدانیم مصرف آن ها به تنهایی از دیدگاه طب اسلامی و سنتی مناسب نیست و مضر شناخته شده است.
بهتر است میوه ها به تنهایی و در وعده جداگانه ای مصرف شوند. و در هر وعده غذایی تنها یک نوع میوه (به دلیل متفاوت بودن زمان هضم مواد غذایی مختلف) که البته باید به فصل و کاملا رسیده (کال نباشد) میل شود. به عنوان مثال در یک وعده نباید همزمان از سیب و پرتقال استفاده شود.
میوه ها دارای فیبر بوده و مانع از یبوست می شوند. همچنین موادی سرشار از ویتامین محسوب می شوند.

نکته
: شیر هم یک غذا محسوب می شود، بنابراین مصرف میوه با آن ممنوع است و طبق روایات اسلامی، مصرف میوه با شیر، معده را تباه می کند. به عنوان مثال شیر و موز.

12- مصرف نکردن مصلحات غذایی

هر غذایی در طب اسلامی و سنتی دارای چندین مصلح می باشد. مصلح ماده غذایی است که در اصلاح و تعدیل عوارض جانبی احتمالی آن غذا موثر خواهد بود. مصلح هضم غذا را بهتر کرده و خواص و فوائد و میزان اثرگذاری غذا را در بدن و ارگان های مربوطه مضاعف می کند.
در تغذیه سنتی ایرانیان، مصرف مصلحات به طور کامل رعایت می شده است. کمتر غذا و میوه ای دیده می شده که بدون مصلح مصرف شود. متاسفانه امروزه اغلب این مصلحات کنار گذاشته شده و همین سبب کاهش کم و کیف در جذب و هضم غذا خواهد شد.

به کمک فایل زیر می توانید با
مصلحات مواد غذایی مختلف آشنا شوید. مطالب این فایل شامل اسامی داروهای اساسی در طب اسلامی، چله های 14 گانه سلامت جسم و روان و لیست مصلحات غذاها می باشد.


13- استفاده از اقلام و غذاهای وارداتی

اکثر این غذاها یبوست زا هستند. و از نظر طب اسلامی، یبوست مادر تمام بیماری هاست. همچنین تمامی این غذاها توسط کارخانه ها تولید می گردند و کارخانه ها جهت افزایش زمان ماندگاری محصولات خود به این محصولات مواد نگهدارنده شیمیایی اضافه می کنند. از جمله ماکارونی، پیتزا، پفک، سوسیس، کالباس، بیسکویت ها، شکلات ها و ... . تمام این محصولات جای توضیح و بحث بسیار دارد که انشاالله در آینده مطالبی ارائه خواهد شد.

14- ایستاده غذا خوردن
ایستاده و در حال حرکت، غذا خوردن در اسلام بسیار نکوهش شده و از آن به غذا خوردن چهارپایان تعبیر شده است. خوردن غذا به صورت ایستاده موجب افزایش سودا در خون شده و ایجاد غلظت در خون می‌کند.

15- مصرف زیاد سالاد الویه

سالاد الویه جزء غذاهای بسیار سرد و بلغم‌زاست. لذا باید با ادویه‌های گرم نظیر فلفل و آویشن، مصرف شود. همچنین استفاده از سس مایونز در این غذا به علت دارا بودن مواد شیمیایی کُربات و سُربات، در خون ایجاد مسمومیت کرده و سرطان‌زا می‌باشد.

16- تندتند غذا خوردن

غذا باید کاملا جویده شده و به آرامی خورده شود. اهمیت این موضوع به حدی است که بر طبق فرمایش معصومین، مدت زمانی که سر سفره غذا حضور دارید، جزء عمر محسوب نمی‌شود. شاید حکمت این موضوع این باشد که انسان تشویق شود تا به آرامی و صرف زمان و حوصله بیشتری به خوردن غذا بپردازد. سریع خوردن غذا سبب ترشح ناقص آنزیم‌های گوارشی شده و هضم را مختل می‌کند. فراموش نشود، در صورتی که هضم به هر دلیلی ناقص صورت گیرد، خلط فاسد و نابجا در بدن تولید می‌شود.

17- نگاه نکردن به غذا

«فلینظر الانسان الی طعامه»، پس انسان بایستی به غذای خود نگاه کند. البته نکته‌ای که از همه مهم‌تر است توجه به حلال بودن لقمه و غذا است و سپس توجه به نعمت‌های پاکیزه، لذید و پر فایده خداوند متعال. در هنگام غذا خوردن باید سعی شود از کارهای جانبی دیگر پرهیز کرده و تمام حواس انسان به غذا معطوف گردد.

یکی از
توطئه‌های که امروزه در مورد نوشیدن آب صورت گرفته است، تغییر ظروف مخصوص نوشیدن آب است. در گذشته، آب در کاسه‌های لعابی آبی رنگ ریخته می‌شد، فرد در زمان نوشیدن آب در این ظروف، احساس شادابی کرده و آب را مشاهده می‌کرد. اما در طی زمان، کاسه تبدیل به لیوان، سپس نی و در نهایت تبدیل به بطری شد. دیگر نه خبری از ظروفی از جنس خاک است و نه رنگ آبی آن‌ها. دیگر آب در بطری قابل مشاهده نیست و هیچ کس بعد از خوردن آب از بطری، «سلام بر حسین(علیه‌السلام)» نمی‌گوید.

18- مصرف غلط ماست با اسفناج

مصرف ماست با اسفناج به دلیل تشکیل اگزالات کلسیم، مولد تشکیل سنگ کلیه و مثانه است، اما امروزه به وفور مصرف می‌شود. مصلح ماست و اسفناج، زعفران و گردو می‌باشد

 


نوشته شده در چهارشنبه 92/11/16ساعت 10:38 عصر توسط sareban نظرات ( ) | |


قالب وبلاگ : قالب وبلاگ

 دانلود آهنگ - قیمت خودرو - قالب وبلاگ