سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سیرت

بهشت آب های ایران، جایی در دامنه کوه سبلان، ناشناخته و بکر، ییلاق عشایری که از قشلاق دشت مغان به این منطقه کوچ می کنند؛ هوای کوهستانی و طبیعتی بی نظیر؛ این جا روستای قوتورسویی است. اگر قصد دارید به جای متفاوتی سفر کنید، قوتورسویی پیشنهاد مناسبی برای شما است، چرا که علاوه بر آب و هوا و طبیعت دست نخورده، می توانید از مجموعه آب درمانی قوتورسویی بهره مند شوید. چشمه ای که املاح و گاز ناشی از آن تاحدی است که نمی توان برای آن سقفی گذاشت و همین امر باعث شده تا مسافران وقتی در آب چشمه قرار دارند از همانجا شاهد قله برف گرفته سبلان باشند. قوتورسویی جزو پرآب ترین چشمه های گرم منطقه شمال غرب کشور محسوب می شود به همین خاطر اهالی بخشی از آب را به درون رودخانه می ریزند، در واقع از آن جایی که این آب در ردیف آب های معدنی «سولفاته کلیسیک» و گوگرد خیلی گرم است آثار آن باعث شده سنگ های درون رودخانه سفید شوند. البته دمای 40 درجه ای آب چشمه یک تاثیر زیبا را نیز بر روی رودخانه گذاشته، آنجایی که سپیده دم و شب هنگام وقتی مسافران به رودخانه ای که از وسط روستا می گذرد نگاه می کنند شاهد بخاری هستند که از روی رودخانه بلند می شود؛ منظره ای بی بدیل که نمونه آن را در کمتر جایی می توان مشاهده کرد.

 

 

فواید آب گرم قوتورسویی

همانگونه که پیش از این به آن اشاره شد آب این چشمه در گروه آب های معدنی سولفاته کلیسیک و سدیک و گوگرددار گرم قرار دارد به همین خاطر این چشمه در درمان بیماری های روماتیسمی و پوستی نظیر جوش های بدن و دردهای مفصلی تاثیر بسزایی دارد. البته عشایر و اهالی منطقه معتقدند گاز ناشی از چشمه قوتورسویی برای درمان بیماری های مجاری تنفسی، آسم، سرفه های تشنجی، تشنج های عضلانی هم مفید است. شاید نکته جالب روستا قیمت متفاوت مسافرخانه ها است، چراکه اتاق های اجاره ای نزدیک رودخانه قیمت بیشتری نسبت به سایر مسافرخانه ها دارد، چرایی آن مشخص است! چون عشایر همواره به بیماران تنفسی تاکید می کنند از گاز ناشی از آب چشمه که در رودخانه ریخته می شود استشمام کنند!

غذاهای محلی

مجاورت با عشایر و زندگی کوچ نشینی باعث شده غذاهای محلی قوتورسویی به کباب و آش دوغ خلاصه شود. مسافران سال هاست که ترجیح می دهند در مدت زمانی که در روستا اقامت دارند از گوشت گوسفندانی کباب بپزند که در دامنه سبلان دائم درحال چریدن هستند. به گفته اهالی روزانه بیش از 100 گوسفند از عشایر اطراف خریداری می شود که سهم هر کبابی حدود 9 تا 10 گوسفند در روز است. آش دوغ یکی دیگر از غذاهای محلی است، غذایی که ترکیبات آن شامل دوغ محلی، نخود، سیر، برنج و سبزی های کوهی است؛ آش فروشی ها به همراه سایر مغازه ها به صورت 24 ساعته درحال سرویس دهی به مسافران است؛ پس اگر نیمه شب گرسنه از خواب بیدار شدید مطمئن باشید تمامی مغازه ها باز بوده و اولین کبابی در فاصله 20 تا 30 متری شماست.

مرغوب ترین سرشیر کشور

گوسفندانی که در ارتفاعات سبلان می چرند شیر مرغوبی دارند که این فرآورده نه برای مالک بلکه به عنوان دست مزد به چوپانان می رسد! به همین خاطر پیدا کردن سرشیر اصل مستلزم سرزدن به چادرهای عشایر اطراف است. به گفته اهالی، سرشیر قوتورسویی از لحاظ کیفی جزو مرغوب ترین سرشیرهای شمال غرب کشور محسوب می شود و شاید همین امر باعث شده تا غروب ها پس از بازگشت گوسفندان از چراگاه، مسافران برای خرید سرشیر راهی سیاه چادرها می شوند.

مسیر دسترسی به روستا

در مسیر اردبیل به«مشکین شهر» با گذشت 24 کیلومتر در سمت چپ جاده، تابلویی قرار دارد که مسیر لاهرود را نشان می دهد، با گذشتن از لاهرود و روستای تاریخی«داشکسن» مسیر پر پیچ و خمی پیش روی تان قرار خواهد گرفت که شما را از گردنه های باریک و سرسبز سبلان می گذراند؛ انتهای مسیر به دره ای زیبا و رودخانه ای پرآب ختم می شود که از وسط روستایی ییلاقی می گذرد نام این روستای بهشتی قوتورسویی است.


نوشته شده در پنج شنبه 93/7/24ساعت 1:34 صبح توسط sareban نظرات ( ) | |


قالب وبلاگ : قالب وبلاگ

 دانلود آهنگ - قیمت خودرو - قالب وبلاگ