سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سیرت

در 30 کیلو متری جنوب شرقی مشکین شهر و در ارتفاع 2200 متری واقع شده است مساحتش بالغ بر 75 کیلو مترمربع است و محل زندگی حیوانات وحشی و پرندگان می باشد هم چنین دارای صخره ها و غارهای دیدنی است محل اصلی ورود به دره در 5 کیلو متری پائین آبگرم معدنی شابیل قرار دارد و برای ورود به آن باید از کنار آبشاری با ارتفاع 40 متر به سمت پائین صخره نوردی کرد آبشارهای دوقلوی شیروان دره در نوع خود بی نظیر است. شکارگاه ها و حیات وحش زیستگاه ها شیروان دره سی«شیروان دره سی» زیست گاهی است که در 20 کیلومتری جنوب شرق مشگین شهر قرار دارد. ارتفاع سطح آن 2200  متر و مساحت آن را 75 کیلومتر مربع برآورد کرده اند.

این زیستگاه، با ویژگی های خود هر بیننده را به حیرت وا می دارد. زیستگاه«شیروان دره سی»، محل زندگی دائمی وحوش  مانند کل و بز، خوک، روباه، گرگ، قوچ و میش ارمنی، خرگوش، کبک، کبک دری، قمری، فاخته و شماری از پرندگان مهاجر است. زیستگاه موویل این زیستگاه دربند موویل در جنوب مشگین شهر و در غرب کوه های هرم سبلان واقع است. ارتفاع این منطقه از سطح دریا 3200 متر است و استراحتگاه قوچ و میش های منطقه است. در این زیستگاه، قوچ و میش ارمنی، کل و بز از نوع سفید طوق دار، کبک دری، خرس قهوه ای و خاکستری، گرگ، خوک، خرگوش، انواع پرندگان شکاری و لاشخور زندگی می کنند. زیستگاه هوشنگ میدانی و قره گؤل این میدان، منطقه ای مسطح است که در دامنه شمال غربی سبلان به ارتفاع 2725 متر واقع شده است. تالاب قره گؤل نیز به قطر تخمینی 300 متر در قسمت شمال غربی دامنه های هرم و جنوب شرقی زیستگاه هوشنگ میدانی، در ارتفاع 2820 متری از سطح دریا واقع شده است. حیوانات و پرندگان وحشی در هوشنگ میدانی و تالاب قره گؤل متنوع اند علاوه بر کبک معمولی و کبک دری که شمارش آن ها ناممکن است.

این منطقه زیستگاه قوچ و میش ارمنی است. زیستگاه خروسلو در 95 کیلومتری شمال شرق مشگین شهر کوه های خروسلو واقع شده است که محل زیست انواع وحوش مانند آهو، کل و بز، گرگ، روباه، خرگوش، باقرقره و هوبره است. این منطقه از سمت شمال به دشت مغان، از جنوب به قریه تکه کندی و قشلاق های بهمن، از غرب به جاده پارس آباد و از شرق به رودخانه قوری چای محدود است و 120 کیلومتر مربع وسعت و 1200 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. زیستگاه آقابابا در 83 کیلومتری شمال شرق مشگین شهر، در کوه های آقابابا واقع شده است و 70 کیلومتر مربع وسعت و 1200 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این منطقه محل زیست وحوشی مانند: کل و بز، گرگ، خرگوش، خوک و کبک است. زیستگاه حاجیلو این زیستگاه در 22 کیلومتری شمال مشگین شهر در کوه های حاجیلو واقع شده است. دارای70 کیلومتر مربع وسعت و ارتفاعی حدود 1900 متر از سطح دریا است و حیواناتی مانند: کل و بز، خوک، گرگ، خرگوش، روباه و کبک این منطقه را به عنوان محل زیست خود برگزیده اند. زیستگاه تبنق این زیستگاه در شمال غرب مشگین شهر واقع شده است و 18 کیلومتر با آن فاصله دارد. در حدود 70 کیلومتر مربع مساحت دارد و محل زیست کل و بز، خوک، خرگوش، گرگ و کبک است. این منطقه در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا قرار گرفته است. زیستگاه حسن دره سی این زیستگاه در حدود 60 کیلومتر مربع وسعت دارد و در کوه های زیوه در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا واقع شده است.

موقعیت مکانی این زیستگاه، 80 کیلومتری شمال شرق مشگین شهر است و حیواناتی مانند: کل و بز، خوک، خرگوش ، گرگ، روباه و کبک در آن زندگی می کنند. زیستگاه سروان دره سی زیستگاه سروان دره سی به فاصله 25 کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر قرار گرفته است و در حدود 105 کیلومتر مربع است. در این زیستگاه که 200 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، کل و بز، خرس قهوه ای، قوچ و میش(در زمستان)، گرگ، خرگوش، روباه، کبک و کبک دری زندگی می کنند. زیستگاه ارباب کندی این زیستگاه در 42 کیلومتری شمال شرق مشگین شهر و 55 کیلومتری شمال غرب اردبیل واقع شده است، 70 کیلومتر مربع وسعت دارد و در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا قرار گرفته است. کل و بز، خوک، گرگ، روباه، خرگوش، کبک و مرغابی از جمله وحوشی هستند که این منطقه را مامن زیست خود ساخته اند. این دره از قسمت جنوب به دامنه شمالی سبلان (هرم) از شرق به جاده خاکی لاهرود - شابیل، از غرب به هوشنگ میدانی و از شمال به زمین های روستای قلچقلو منتهی می شود. امکانات و تسهیلات تفریحی، گردشگری، حمل و نقل، اسکان و ...: در نزدیکی این دره آبگرم معدنی شابیل قرار دارد که مجهز ترین استخر خاورمیانه می باشد. در درون دره شیروان نیز دارای آبشارها و شرایط طبیعی است که خود، تسهیلات طبیعت بشمار می آید.
آب و هوا: تابستان معتدل و زمستان سرد و کوهستانی دارد.
آدرس: اردبیل – نرسیده به مشکین شهر – دامنه های سبلان – دره شیروان.
راه ارتباطی: جاده اصلی اردبیل بطرف آب های معدنی شابیل و قوتور سویی.

 


نوشته شده در پنج شنبه 93/7/24ساعت 1:20 صبح توسط sareban نظرات ( ) | |


قالب وبلاگ : قالب وبلاگ

 دانلود آهنگ - قیمت خودرو - قالب وبلاگ