سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سیرت


ویار بارداری یکی از علایم شایع دوران بارداری بوده که در موارد معدودی ممکن است منجر به یک عارضه وحیم گردیده و باعث از دست دادن محسوس وزن، آب و بد غذایی شود. تعریف زیر به خوبی نشان می‌دهد که یک زن مبتلا به ویار چه می‌کشد؛

"هنگامی که باردار بودم به جای اینکه خوشحال باشم، به طرز وحشتناکی رنج می‌کشیدم، می‌ترسیدم، افسرده بودم و خود را تنها احساس می‌کردم. تا ده بار در روز استفراغ می‌کردم حتی اگر چیزی در معده‌ام نبود. احساس ضعف شدیدی می‌کردم و می‌ترسیدم. با خود می‌گفتم آیا می‌خواهم بمیرم؟ فرزندم خواهد مرد؟ آیا جان سالم به در می‌برم؟ تا اینکه دکترم به من گفت که من مبتلا به ویار هستم."

ویار در بارداری بیشتر در چه زمانی شایع تر است و چه عواملی در ایجاد آن نقش دارند؟

تهوع و استفراغ، عارضه‌ای شایع در دوران بارداری است که حدود 50 درصد از زنان باردار آن را تجربه می‌کنند. این عارضه در 12 هفته اول بارداری شایع تر است و تا هفته 16 تا 20 بارداری ممکن است ادامه یابد. به ندرت استفراغ آنقدر شدید می‌شود که نیاز به بستری در بیمارستان باشد. معمولا ویار بارداری در صبح شایع‌تر بوده که به همین دلیل نیز به بیماری صبحگاهی (morning sickness) معروف است اما با وجود این ممکن است در طول روز و شب نیز وجود داشته باشد. تهوع ممکن است با سایر علایم مانند خستگی، بی‌اشتهایی، سرگیجه، کج خلقی و اختلالات خواب همراه باشد. علت تهوع در دوران حاملگی هنوز ناشناخته است ولی احتمالا ناشی از تغییرات فیزیولوژی زیادی است که در بدن زن حامله رخ می‌دهد. برخی از احتمالات آن عبارتند از:

* افزایش هورمون HCG، درست در زمانی که میزان این هورمون در بدن به بالاترین مقدار خود می‌رسد تهوع نیز به حداکثر می‌رسد (این امر در حاملگی دوقلویی شایع‌تر و شدیدتر است.

* علل عصبی – روانی مانند: ترس از بارداری، بارداری ناخواسته و ترس از بزرگ کردن بچه.

* اختلالات غدد مانند: پرکاری تیروئید.

چه مراقبت‌هایی به منظور کاهش شدت ویار در زنان باردار توصیه می‌شود؟

* زنان باردار همیشه مقداری شیرینی ساده مثل بیسکویت و کلوچه، کنار تخت خود داشته باشند و هنگامی که از خواب بیدار می‌شوند مقداری از آن را بخورند همچنین هنگام برخاستن از رختخواب به آرامی بلند شوند.

* کاهش حجم غذای مصرفی و افزایش تعداد دفعات آن در روز؛ یعنی تا جایی که ممکن است هیچ زمان معده خالی نباشد و فاصله بین نوشیدن غذا و مایعات حداقل نیم تا یک ساعت باشد.

 


 


نوشته شده در پنج شنبه 90/9/24ساعت 6:22 عصر توسط sareban نظرات ( ) | |


قالب وبلاگ : قالب وبلاگ

 دانلود آهنگ - قیمت خودرو - قالب وبلاگ