سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سیرت

تایج یک تحقیق نشان می‌دهد: پنج عامل می‌تواند، در افزایش طول عمر انسان موثر باشد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از روزنامه اتریشی “استاندارد”، یک مرد ? 70?ساله که اضافه وزن و فشار خون ندارد، از بیماری “دیابت” رنج نمی‌برد، دخانیان مصرف نمی‌کند و انجام فعالیتهای ورزشی منظم را در برنامه روزانه خود دارد، به احتمال ? 54?درصد می‌تواند، ? 90?سال عمر کند.

این تحقیق همچنین نشان داد، یک زن ? 70?ساله با شرایط مشابه، ? 40?درصد از این شانس برخودار خواهد بود که ? 90?سالگی خود را ببیند.

استاندارد افزود: مصرف نکردن الکل و پایین نگه داشتن کلسترول خون را نیز می‌توان به عوامل بالا برای افزایش طول عمر افزود.

اگر می خواهید طول عمر بالایی داشته باشید :

1- مراقب تغذیه خود باشید و وزن خود را در حد ایده آل نگه دارید .

2- فشار خون خود را کنترل کنید و از استرس زیاد برهیز کنید .

3- سعی کنید مبتلا به دیابت نشوید و در صورت ابتلا به این بیماری قند خون خود را کنترل کنید

4- از مصرف دخانیات به هرشکل شامل سیگار ، توتون و … خود داری کنید .

5- در تمام طول عمر خود به طور منظم به فعالیت های ورزشی بپردازید .

6- الکل مصرف نکنید و یا مصرف آن را به حداقل برسانید

7- کلسترول خون خود را کنترل کنید و در حد قابل قبول نگه دارید .

تماشای تلویزیون از طول عمر انسان می کاهد

طلانیوز:تماشای یک ساعت تلویزیون، معادل دود کردن دو سیگار در روز، عمر انسان را تا 22 دقیقه کاهش می دهد.
به گزارش ایرنا، روزنامه ایتالیایی "کوریره دلاسرا" روز چهارشنبه با عنوان "آنهایی که می خواهند عمر بیشتری داشته باشند کمتر به تماشای تلویزیون بنشینند و بیشتر ورزش کنند"، نوشت، نتیجه تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که عمر انسان با تماشای تلویزیون کاهش می یابد. 
به نوشته این روزنامه ایتالیایی ، نظریه کاهش عمر انسان با تماشای تلویزیون در نشریه علمی " British Journal of Sports Medicine" نیز منتشر شده و از سوی محققان دانشگاه 
"کوئینسلند" بر روی 11 هزار نفر بالای 25 سال آزمایش شده است. 
به عقیده محققان استرالیایی یک ساعت تماشای تلویزیون همانند دود کردن 2 سیگار است و 22 دقیقه از طول عمر انسان می کاهد. 
براساس این تحقیق فردی که روزانه 6 ساعت تلویزیون تماشا می کند، پنج سال از عمرش کم می شود. 
روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا با استناد به مطالعات چند ماه گذشته محققان همچنین نوشت که خطر ابتلا به بیماری دیابت از نوع 2 و بیماری های قلبی با تماشای روزانه دو ساعت تلویزیون نیز بیست درصد افزایش پیدا می کند. 
علاوه بر این، مطالعات دیگری که در نشریه پزشکی Lancet منتشر شده ، نشان می دهد که تماشای زیاد تلویزیون همانند سیگار کشیدن، چاقی و بی تحرکی مضر است. 
محققان با مطالعه داده های جمع آوری شده از 416 هزار نفر که در یک برنامه پزشکی از سال 1996 تا 2008 شرکت کرده بودند ، متوجه شدند طول عمر افرادی که حتی اندک تحرک جسمی در طول روز دارند - روزی یک ربع ساعت - در قیاس با کسانی که بی تحرک کامل هستند، سه سال بیشتر بوده و علاوه بر این خطر مرگ زود هنگام و ابتلا به سرطان نیز به ترتیب 14 و 10 درصد کمتر می شود.
فارس: نتایج آخرین پژهش‌ها از تاثیر‌گذاری 4 عامل سیگار کشیدن، زیاده‌روی در مصر مشروبات الکلی، ورزش نکردن و عدم مصرف سبزیجات و میوه جات کافی در طول عمر انسان حکایت دارد.

تلویزیون الجزیره در گزارشی درباره راز طول زندگی بشر اعلام کرد که آخرین تحقیقات و پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده‌اند، چهار عامل مهم و موثر در طول عمر زندگی انسان را تعیین کرده‌اند.

این گزارش با بیان اینکه نتایج آخرین پژوهش‌‌ها در انگلیس نشان می‌دهد که داشتن و یا نداشتن این 4 عادت می‌تواند عمر بشر را تا 12 سال کوتاه کند، اظهار داشت: بنابر مطالعات انگلیسی‌ها سیگار کشیدن، زیاده‌روی در مصر مشروبات الکلی، ورزش نکردن و عدم مصرف سبزیجات و میوه‌جات کافی، 4 عادت موثر در طول عمر بشر را تشکیل می‌دهند.

این پژوهش بر روی 5 هزار انگلیسی در طول 20 سال انجام شده و در طول مدت انجام این تحقیق 91 تن از افراد تحت مطالعه جان باخته‌اند.

راز افزایش طول عمر انسان کشف شد


پرخوری باعث پیری می شود
تفاهم-گروه سلامت:بر اساس پژوهش جدید، رژیم غذایی با کالری پایین طول عمر را افزایش می‌دهد.پرخوری نه تنها اثرات زیانباری در سلامت دارد بلکه پژوهشگران آمریکایی با انجام آزمایشاتی که بر روی میمو ن ها انجام دادند تاکید کردند که پرخوری عاملی برای کاهش طول عمر و موجب پیری می شود.
دانشمندان دانشگاه ویسکونسین دریافتند که طول عمر ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی و بروز بیماریهای مرتبط با افزایش سن دارد. آنان تحقیقات خود را بیش از 20 سال قبل بر روی 76 میمون بزرگسال گونه Rhesus انجام دادند. متوسط عمر این میمونها 27 سال و حداکثر آن 40 سال است.
نتایج این پژوهش که در مجله "ساینس‌ " منتشر شده است حاکی از آن بوده که محدود کردن مصرف کالری همچنین می‌تواند فرآیند پیری را به تأخیر بیندازد. در این تحقیقات که طی 20 سال انجام گرفته است، رژیم غذایی کم کالری برای میمون‌ها در نظر گرفته شد و مشاهده شد که آن‌ها یک سوم دیگر میمون‌ها در اثر ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش عمر مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت مرده‌اند. ریچارد وینراچ، رئیس این گروه تحقیقاتی در این باره گفت: نتایج این تحقیقات به دلیل شباهت انسان و میمون درباره انسان‌ها نیز صدق می‌کند. رئیس این گروه تحقیقاتی افزود: رژیم غذایی کم کالری در کنار مصرف مواد مغذی به میزان کافی در این زمینه کار‌ساز خواهد بود. نکته کلیدی درباره این نتایج آن است که رژیم غذایی باید مغذی باشد؛ دلیل عمر کوتاه افرادی که در گذشته کم‌تر غذا مصرف می‌کردند نیز همین مسئله یعنی ناکافی بودن مواد مغذی در آن است. در این آزمایش میمونها به دو گروه تقسیم شدند که اعضای یک گروه هر اندازه که می خواستند می توانستند در طول روز غذا بخورند و گروه دوم به یک رژیم غذایی با 30 درصد کالری کمتر و همراه با ویتامینها و مواد معدنی محدود شده بودند. نتایج این تحقیقات نشان می دهد پس از آنکه متوسط عمر 27 سال این میمونها به اتمام رسید 63 درصد از میمونهایی که در گروه رژیم غذایی کنترل شده قرار داشتند همچنان زنده ماندند درحالی که تنها 45 درصد از میمونهای گروه با رژیم غذایی آزاد به زندگی خود ادامه می دادند. گفتنی است محققان قبلا با آزمایشات متعدد نشان داده بودند رژیم غذایی کم کالری سبب افزایش طول عمر می‌شود. رژیم غذایی حاوی کالری پایین و در واقع غذا خوردن به اندازه‌ای که انسان را از خطر مرگ از گرسنگی نجات دهد، باعث افزایش طول عمر می‌شود. ‌این تاثیر تاکنون روی موشها و بسیاری دیگر از موجودات زنده از جمله انسان به اثبات رسیده است. محققان با مطالعه روی کرم‌های حلقوی دریافتند: وقتی هر یک از این آنزیم در بدن جانور وجود نداشته باشد، کرم‌ها نمی‌توانند عمر طولانی داشته باشند. شرح این یافته در مجله نیچر منتشر شده است. این آنزیم‌ها در واقع با محدود کردن تعداد رژیم غذایی روزانه، طول عمر جانداران مورد آزمایش را افزایش می‌دهند. محققان می‌گویند: هرچند فاکتورهای الگوی زندگی مانند چاقی تاثیر قابل توجهی روی طول عمر دارند اما عوامل ژنتیکی در پروسه پیری نقش محوری و مهمتری ایفا می‌کنند. این تحقیق نشان داد که فاکتورهای ژنتیکی عامل تعیین کننده‌ای در تولید دو آنزیم کشف شده هستند و این دو آنزیم با محدود کردن میزان کالری مصرفی در هر فرد، باعث افزایش طول عمر انسان می‌شود.

طول عمر انسان
طول عمر انسان یک فنوتیپ پیچیده است که تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله رژیم غذایی، فعالیت بدنی، شیوه‌های زندگی و شرایط محیطی قرار می‌گیرد.

طول عمر انسان یک فنوتیپ پیچیده است که تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله رژیم غذایی، فعالیت بدنی، شیوه‌های زندگی و شرایط محیطی قرار می‌گیرد. اگرچه عوامل غیرژنتیکی نقش مهمی در طول عمر انسان دارند اما محققان علم ژنتیک معتقدند که بیش از 50 درصد تفاوت طول عمر انسان‌ها به تفاوت‌های ژنتیکی آنها وابسته است و همیشه در تلاش برای کشف رازهای ژنتیکی فرایند پیری بوده اند.

ژنی که به تازگی به عنوان ژن طول عمر معرفی شده است FOXO3A نام دارد. این ژن عضوی از خانواده‌ی ژنی FOXO ( شامل 3 ژن FOXO1A ،FOXO3A و FOXO4 ) است که پروتئین حاصل از ترجمه آنها از دسته عوامل دخیل در رونویسی ژن‌ها هستند و به دلیل وجود یک دُمین با سر چنگکی در همه‌ی آنها، به این نام شناخته می‌شوند.

در بررسی که سال 2005 برای مطالعه‌ی ژن‌های دخیل در اُبیسم( چاقی مرضی) بر روی پلی‌مورفیسم این خانواده‌ی ژنی در جمعیت‌های کُره‌ای صورت گرفته شد 3 شکل برای FOXO1A ، 7 شکل برای FOXO3A و 6 نوع برای FOXO4 گزارش شد.

پروتئین‌های خانواده‌ی FOXO به دنبال اتصال هورمون انسولین به گیرنده‌اش در غشای سلول، که سبب به راه افتادن واکنش‌های آبشاری فسفریلایون پروتئن‌های مختلف می‌شود، فسفریله شده، اجازه‌ی ورود به هسته را می‌یابند.

پروتئین‌های FOXO در هسته‌ی سلول سبب تنظیم رونویسی ژن‌های موثر در متابولیسم می‌شوند. همچنین در عملکرد عامل رهاسازی فاکتور‌های رشد دخالت می‌کنند. این پروتئین ظاهراً در تنظیم آپاپتوزیس از طریق دخالت در رونویسی ژن‌های P53 و Bim نقش دارد.

از این رو خانواده‌ی پروتئین‌های FOXOدر بسیاری از عملکردهای سلول از جمله تمایز، تکثیر سلولی، متابولیسم، کنترل حیات و مرگ سلولی نقش دارد.

FOXO3A از ژن‌های جذاب و مورد توجه در مطالعات ژنتیک پیری است. این ژن در انسان بر روی بازوی کوچک کرومزوم شماره‌ی 13 واقع شده است.

از سال 1990 که نقش FOXO3A در فرایند پیری کرم‌ها و مگس‌ها گزارش شد، بررسی نقش و تنوع آن در انسان مورد توجه ویژه‌ قرار گرفت.

سپتامبر سال گذشته یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی Bradly J.Willox نتایج تحققات خود بر روی تنوع ژنتیکی مرد‌های آمریکایی ژاپنی الاصل با میانگین سنی 95 سال را در مجله‌ی PNAS به چاپ رساندن. و این فرضیه را مطرح کردند که تنوع در ژن FOXO3A بر روی متوسط عمر انسان اثر مثبت دارد.

گروه تحقیقاتی «بررسی سلامت در دوران پیری» از مرکز تحقیقات زیست‌شناسی مولکولی بالینی دانشگاه کریستین-آلبرت آلمان با بررسی نمونه‌ی DNA گرفته‌ شده از 388 مرد صد ساله‌ی اروپایی و مقایسه‌ی آن با نمونه DNA حاصل از 731 مرد جوان، فرضیه وجود رابطه بین FOXO3A و طول عمر را تایید کردند. نتایج تحقیقات آنها هفته‌ی گذشته (2 فوریه) در نشریه‌ی دانشگاه کیل به چاپ رسیده است.

پرفسور Almut Nebel سرپرست این گروه تحقیقاتی در تائید رابطه‌ی بین FOXO3A و طول عمر، بیان می‌کند که برای رفع شبهات نتیجه، علاوه بر جمعیت آلمانی مورد بررسی، آزمایشات مشابهی در پاریس بر روی جمعیت‌‌های فرانسوی صورت گرفت. وی عنوان می‌کند مقایسه نتایج حاصل از مطالعه‌ی جمعیت فرانسوی تائید کننده‌ی یافته‌ها است.

ژنوتیپ‌های مختلفی از FOXO3A در بین جمعیت‌ها مشاهده می‌شود که سبب بروز فنوتیپ‌های متنوع می‌شود.

در بررسی توالی ژن FOXO3A یک جایگاه ویژه شناسایی شده است. در این مکان به طور عمده از بین 4 نوع باز موجود در DNA – آدنین(A)، گوانین(G)، سیتوزین(C)، تیمین(T) – نوکلئوتید با باز T حضور فراوانتری دارد.

اما در مردهایی که میانگین سنی 95 سال داشتند (مطالعه‌ تیم دکتر ویلوکس) در جایگاه ویژه‌ی مذکور دارای باز G به جای T در یکی از آلل‌های ژن FOXO3A بوده‌اند.

همچنین محققان دریافته اند که افرادی که حامل ژنوتیپ هتروزیگوت G/T هستند ( یعنی در یکی از کرومزوم‌ها در جایگاه ویژه ژن FOXO3A دارای G هستند) دو برابر شانس دارند که 98 ساله شوند و مردهایی که دارای ژنوتیپ هموزیگوت G/G هستند ( یعنی در هر دو کرومزوم شماره‌ی 13 در جایگاه ویژه ژن FOXO3A دارای G هستند) سه برابر شانس دارند که یک قرن زندگی کنند.

در بررسی اخیر مشخص شده است که مردهای با طول عمر بالا، فنوتیپ‌های مرتبط به سلامت در دوران پیری، شامل کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی، سلامتی فیزیکی و عقلی و حفظ توانایی کنترل ارادی بدن در سنین بالا را نیز نشان می‌دهند.

به علاوه ویژگی جالب توجه‌ای که ژنوتیپ G سبب می‌شود، افزایش حساسیت سلول‌ها به انسولین است. که نشان دهنده‌ی اهمیت عملکرد انسولین در حفظ حیات سلول و فرد است.

بنابراین بیان اینکه ژن FOXO3A ، ژن طول عمر است صحیح نیست بلکه باید گفت FOXO3A تنظیم کننده‌ی اصلی دسته‌ای از ژن‌های موثر در طول عمر است و بسیاری از ژن‌ها در این امر دخیل هستند.

در صورت که علاقه مند به ژنتیک فرایند پیری باشید در آینده سعی خواهد شد ژن‌های موثر دیگری را نیز معرفی کنیم.

همانطور که گفته شد این بررسی بر روی مردهای یک قرنی انجام شده است و هنوز این سوال مطرح است که آیا نتایج در مورد زنان هم به همین صورت خواهد بود؟

  

نوشته شده در یکشنبه 90/9/20ساعت 5:9 عصر توسط sareban نظرات ( ) | |


قالب وبلاگ : قالب وبلاگ

 دانلود آهنگ - قیمت خودرو - قالب وبلاگ