سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سیرت

سبلان(تلفط نام در ترکی آذربایجانی: ساوالان، در تالشی: سفلون)، نام کوهی است مرتفع در شمال غرب کشور ایران و در استان اردبیل که از کوه های متعدد بلندی چون صائین، نرمیق، قوشه داغ، و … تشکیل شده است. رشته کوه سبلان در شمال شرقی شهرستان مشگین شهر و در فاصله 25 کیلومتری آن واقع شده است. دامنه های این کوهستان در بخش مرکزی از چهارسو به شهرستان های مشکین شهر و اهر در شمال، تبریز در مغرب، سراب در جنوب و اردبیل در شرق مشرف می باشد. سبلان سومین قله بلند ایران و یک کوه آتشفشانی غیر فعال است. قسمت شرقی کوه سبلان به قله آتشفشان سبلان که در ارتفاع 4811 متری قرار دارد منتهی می ‌شود. در قله آن دریاچه ‌ای زیبا به چشم می ‌خورد، تمام قلل سبلان در ایام سال پوشیده از یخ و برف ‌های دائمی است. سبلان به خاطر آبگرم ‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی معروف الوارس مورد توجه گردشگران می ‌باشد. در جبهه غربی قله سلطان و در کنار جان پناه سنگی به شکل عقاب قرار دارد که در طول زمان به نماد سبلان تبدیل شده است. این قطعه سنگ که به واقع اعجاز طبیعت است به شکل عقابی است که نشسته و سر را به جانب شرق چرخانده است. این کوه در طول جغرافیایی 47 درجه و 50 دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی 38 درجه و 17دقیقه شمالی قرار گرفته ‌است.

برای این کوه عظیم 60 کیلومتر طول و 45 کیلومتر پهنا تخمین می ‌زنند و سطحی که به وسیله آن در آذربایجان قرار گرفته نزدیک به 6000 کیلومتر مربع است. سلسله کوه‌ های سبلان به طور کلی سه قله معروف دارد قله بزرگ آن به"سلطان ساوالان" بلندترین نقطه آذربایجان و پس از دماوند بلندترین قله ایران، مشهور است و دو قله دیگر آن به هرم و کسری مشهورند. سلطان ساوالان پس از دماوند معروف ترین کوه ایران است که دریاچه ای زیبا در قله آن وجود دارد. سبلان با رودها، یخچال های دائمی و طبیعت بکر، نمونه ای است از هنر بی همتای خلاق آن. این کوه بنا به راوایات محل عبادت زرتشت، پیامبر ایران باستان و جولانگاه بابک خرمدین بوده است. کوه سبلان از مجموعه ‌ای از ارتفاعات متعدد تشکیل شده که به موازات ارسباران ولی اندکی در شرق آن کشیده شده ‌است. امتداد آن شرقی - غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه داغ آن را به رشته کوه ارسباران متصل می ‌کند. در جنوب آن کوه بزگوش(بزغوش)، که از سمت جنوب غربی به کوهستان سهند مربوط است - کشیده شده‌ است.


 

کوهستان ساوالان از کانون های مهم آبگیر دائمی رود های آذربایجان می باشد. دامنه های شمالی آن به دره رود قره سو و اهرچایی و دامنه های جنوبی آن به شاخه های آجی چی منتهی می گردد. بنابراین سبلان بخش عمده ای از آب های حوضه رود ارس و دریاچه ارومیه را تامین می کند. در دامنه های سبلان چشمه های فراوان آب گرم و آب سرد معدنی وجود دارد از جمله موئیل سویی، شابیل، قوتورسویی و ... که در فصول مختلف مورد استفاده اهالی مشکین شهر و گردشگران قرار می گیرد. در بالای قله سبلان حفره ای وجود دارد که دهانه آتش فشان سبلان بوده است و امروزه به صورت دریاچه ای در فصل گرم ظاهر می شود.

 


نوشته شده در پنج شنبه 93/7/24ساعت 1:38 صبح توسط sareban نظرات ( ) | |


قالب وبلاگ : قالب وبلاگ

 دانلود آهنگ - قیمت خودرو - قالب وبلاگ