سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سیرت

دره گلستان یا قزل گل لر که به دره آلوارس نیز مشهور است از دره های شرقی سبلان و یکی از عریض ترین و با صفاترین دره های آن به شمار میرود جهت این دره شمال غرب - جنوب شرق است ارتفاعات سبلان کوچک(هرم داغ) و حاج زال(بزداغ) به ترتیب در شمال و جنوب ابتدای دره قرار دارند که به وسیله گردنه معروف تندرلو به هم پیوند می خورند.

 

 

 

این مجموعه منشاء دره محسوب می شوند این بخش از دره به علت وجود سیرک های یخچالی و ارتفاعات صعب العبور همراه با سنگ آذرین چشم انداز ویژه خود را دارد. پس از این بخش که فاقد پوشش گیاهی است به برکت آب های جاری از یخچال ها و برف چال های دائمی و چشمه های پرآب و گوارا چمن زارها و مراتع عالی را تشکیل داده است و به سبب این موهبت به این بخش از دره گلستان اتلاق می شود.

 

 

 

 

دریاچه های یخچالی متعددی در دره قزل گل لر وجود دارد که حاکی از فعالیت های گسترده یخچالی پس از دوره یخبندان می باشد دو دریاچه و یا به اصطلاح محلی، «گل» از وسعت قابل ملاحظه ای برخوردار است و به سبب این آبگیرها این دره به قزل گل لر(آبگیرهای طلائی) نیز معروف است.

جاده در دست احداث این دره را ابتدا به روستای الوارس سپس به شهر سرعین مربوط می سازد در دره قزل گل لر یک آبگرم معدنی فاقد استخر و چشمه گورگور وجود دارد. هم چنین این دره یکی از زیستگاه های مهم کبک، کبک دری و قسمت های شمالی تر آن زیستگاه کل و بز، قوچ و میش و خرس و گراز می باشد.

احداث پناهگاهی جهت صعود به قله سبلان تحت عنوان پناهگاه جبهه جنوبی در دست بررسی است.


نوشته شده در پنج شنبه 93/7/24ساعت 1:33 صبح توسط sareban نظرات ( ) | |


قالب وبلاگ : قالب وبلاگ

 دانلود آهنگ - قیمت خودرو - قالب وبلاگ