سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سیرت

 

پل ججین(داش کسن): این پل هفت دهانه بر روی رودخانه بالیخلی چای اردبیل بنا شده و به دوره صفویه مربوط است. پایه های آن سنگی و تاق های آن ضربی جناقی است و با آجر ساخته شده است.

پل دوجاق: در جاده قدیم مشگین شهر به اردبیل - گردنه معروف دوجاق - مابین روستای ارباب کندی و گندیشمن در ضلع غربی رودخانه قره سو این پل بر روی رودخانه قره سو بنا شده است. این پل در سال 1317 ه.ش ساخته شده که تاریخ احداث آن بر روی کتیبه ای در نمای آن به چشم می خورد. این پل دارای یک دهانه با قوس شاخ بزی تند با مصالح آجری و نمای سنگی می باشد. این پل دارای تزیینات آجری زیبایی به صورت رومی و ضربی می باشد که علاوه بر حالت تزیین، نقش سازه ای را نیز ایفا می کند.

 

 

 

پل ابراهیم آباد: این پل در ابتدای کوچه ابراهیم آباد بر روی رودخانه بالیخلی در شهر اردبیل ساخته شده و متعلق به دوره صفویه است. پل ابراهیم آباد دارای 4 چشمه است که دو دهنه آن در سال های اخیر مورد بازسازی قرار گرفته است.

پل فیروزآباد: این پل بر روی رودخانه فیروزآباد، یکی از سرشاخه های فرعی قزل اوزن بنا شده است. این پل دارای یک دهانه با قوس بیضوی شکل می باشد که در هر طرف با چهار طاق دزد با ارتفاع متفاوت پوشش داده شده است. این پل در دوره پهلوی بر روی پایه کار پل قدیمی عصر صفوی احداث گردیده است.

پل گیلانده: این پل در مسیر ارتباط جاده اردبیل به آستارا بر روی رودخانه بالیخلی چای بنا شده است. پل گیلانده پلی چهار چشمه با پایه های سنگی و طاق و بدنه آجری می باشد. این پل یادگار دوران صفویه بوده و در سال 1373 ه.ش عملیات مرمتی بر روی آن صورت گرفته است.

پل کلخوران: این پل بر روی رودخانه ای که از کلخوران می گذرد واقع شده و دارای سه دهانه با پایه های سنگی و تاق و دیواره آجری است. بنای این پل به دوره صفویه مربوط است.

پل نادری: این پل بر روی رودخانه بالیخلی چای بنا شده است. پل نادری، پلی چهار چشمه با پایه ها و نمای سنگی و طاق های آجری می باشد. این پل در دوره پهلوی دوم بر روی پلی به یادگار مانده از دوره صفوی که عامل ارتباطی جاده اردبیل به تبریز می باشد، بنا شده است.

پل پردیسان: این پل بر روی رودخانه قزل اوزن بنا شده است. پل پردیسان ارتباط سرشاخه های راه کاروانی اردبیل - زنجان را فراهم می کند. در سال انهدام پل دختر قافلانکوه توسط گروه فرقه دموکرات آذربایجان دهانه وسطی پل منهدم شده است.

پل سامیان: این پل در مسیر ارتباطی شهر اردبیل به مغان و قفقاز بر روی رودخانه قره سو واقع گردیده است. پل سامیان پلی شش چشمه و اجرا شده با بدنه آجری پایه طاق سنگی می باشد. این پل یادگار دوره صفویه می باشد که در مسیر ارتباطی شهر اردبیل به مغان و ارمنستان از طریق جاده قدیم مشگین شهر بنا شده است. این پل شامل شش دهانه اجرا شده با سنگ و آجر به صورت قوس های شاخ بزی و موج شکن های سنگی می باشد.

پل سیدآباد: این پل در ابتدای کوچه سیدآباد بر روی رودخانه بالیخلی در محله پیرمادر ساخته شده و دارای 5 دهنه با تاق ضربی و آجری است. این پل یادگار دوره صفویه می باشد که مسیر ارتباطی جاده قدیم طالش و خلخال به دروازه ورودی اردبیل را تامین می کند. عملیات مرمتی این پل در سال 1374(ه.ش) شروع شده است. این پل شامل سه دهانه آجری با قوس های شاخ بزی کند و موج شکن های سنگی می باشد.

پل یعقوبیه: این پل متعلق به دوره صفویه است و بر روی رودخانه بالیخلی در ابتدای کوچه یعقوبیه ساخته شده است. پل یعقوبیه دارای پنج چشمه با طاق و نمای آجری و موج شکن های سنگی می باشد. این پل حالت تقارن دارد.

پل نیر: این پل که بر روی رودخانه نیر ساخته شده، به دوره صفویه منسوب است و چهار تاق دارد.

پل قره سو(زاغان): این پل بر روی رودخانه بالیخلی چای اردبیل بنا شده است، هفت دهانه دارد و به دوره صفویه منسوب است. پل قره سو در سال 1330 هجری قمری تعمیر و بازسازی شده است.

پل آغلاغان نیر: این پل دارای چهار چشمه با پایه های سنگی و طاق های آجری می باشد. اندازه هر چهار دهانه قوس متفاوت است. این پل یادگار دوران صفویه می باشد از سال 1377 ه.ش عملیات مرمتی آن توسط سازمان میراث فرهنگی شروع شده است. این پل شامل چهار دهانه آجری با قوس های مربع(شمشیری) و موج شکن های سنگی می باشد. این پل بر روی رودخانه نیر واقع شده است.

پل الماس: این پل بر روی رودخانه بالیخلی در غرب شهر اردبیل و بر سر راه اردبیل به سراب ساخته شده است.


نوشته شده در پنج شنبه 93/7/24ساعت 1:30 صبح توسط sareban نظرات ( ) | |


قالب وبلاگ : قالب وبلاگ

 دانلود آهنگ - قیمت خودرو - قالب وبلاگ